Record Details

Цвет в дизайне интерьера начальных классов

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Цвет в дизайне интерьера начальных классов
Color in the interior design of the elementary classes
Колір у дизайні інтер’єру початкових класів
 
Creator Романюк, Ольга Василівна; Луцький національний технічний університет
 
Subject Начальные классы; Цветовая гамма; Школьная среда; Дизайн классного интерьера; Цветовые предпочтения школьников; Влияние цвета на ребенка; Эмоциональная окраска пространства; Цветовой дизайн; Ячейки использования цвета в классе; Примеры цветовой палитры
747:373.3
Elementary grades; Color scheme; School environment; Classroom interior design; Students' color preferences; The effect of color on the child; Emotional coloring of the space; Color design; Focuses on color use in the classroom; Examples of color palette
747:373.3
Початкові класи; Кольорова гама; Шкільне середовище; Дизайн класного інтер’єру; Кольорові уподобання школярів; Вплив кольору на дитину; Емоційне забарвлення простору; Кольоровий дизайн; Осередки використання кольору в класі; Приклади кольорової палітри;
747:373.3
 
Description Статья посвящена проблеме цветового оформления школьных интерьеров для начальных классов. В статье выявлены и раскрыты цветовые предпочтения детей в возрасте от 6 до 10 лет (школьники начальных классов). Изложены характерные признак физиологического, оптические и психологического влияния определенных цветов на школьников, а в частности, на возрастную категорию детей начальных классов. В ходе анализа данных признак установлено, что цвета выбранные детьми (красный, пурпурный, розовый - оранжевый, желтый - желто-зеленый, зеленый) являются яркими, теплыми и активными, положительно воздействуют как на эмоции, так и на физическое состояние детей. Определены основные очаги использование цвета в дизайне интерьера начальных классов. К ним относятся: конструктивные элементы среды - стены, пол, потолок оконные проемы; и мебель, оборудование, доска, стенды. Проанализированы рекомендации по использованию цвета в интерьере классных помещений. Предложено наиболее подходящую цветовую гамму и приведены примеры где лучше его применить в дизайне интерьера начальных классов
The article is about the problem of color design of school interiors for elementary classes. The analysis of the psychological and physiological effects of color for younger students and the definition of a suitable color scheme in the design of elementary grades is a topical trend of the present and requires deep research. The article revealed and revealed the color preferences of children aged 6 to 10 years (elementary school students). The characteristic features of the physiological, optical and psychological influence of certain colors on schoolchildren, and in particular, on the age category of primary school children, are outlined. In the analysis of these features found that the colors chosen by children (red, purple, pink - orange, yellow - yellow-green, green) are bright, warm and active, positively affecting both the emotions and physical condition of children. The main focuses of the use of color in the design of the elementary class interior are outlined. These include: structural elements of the environment - walls, floor, ceiling window openings; and furniture, equipment, board, stands. Recommendations for the use of color in classroom interiors are analyzed. It has been found that providing a psychological and visually harmonious color solution for the elementary class interior is not formed on the basis of the recommendation. The most suitable color scheme is offered and directions for best use in the interior design of primary classes. Keywords: elementary grades, color scheme, school environment, classroom interior design, students' color preferences, the effect of color on the child, emotional coloring of the space, color design, focuses on color use in the classroom, examples of color palette, harmonious school environment, design of the school environment.
Стаття присвячена проблемі кольорового оформлення шкільних інтер’єрів для початкових класів. У статті виявлено і розкрито колірні уподобання дітей віком від 6 до 10 років (школярі початкових класів). Викладено характерні ознаки фізіологічного, оптичного і психологічного впливу визначених кольорів на школярів, а зокрема, на вікову категорію дітей початкових класів. У ході аналізу даних ознак встановлено, що кольори обрані дітьми (червоний, пурпурний, рожевий – помаранчевий, жовтий – жовто-зелений, зелений) є яскравими, теплими та активними, позитивно впливають як на емоції, так і на фізичний стан дітей. Окреслено основні осередки використання кольору в дизайні інтер’єру початкових класів. До них належать: конструктивні елементи середовища – стіни, підлога, стеля віконні отвори; та меблі, обладнання, дошка, стенди. Проаналізовано рекомендації щодо використання кольору в інтер’єрі класних приміщень. Запропоновано найбільш придатну кольорову гаму та наведено приклади де найкраще її застосувати у дизайні інтер’єру початкових класів.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-12-20
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/14350
10.18372/2415-8151.17.14350
 
Source Теорія та практика дизайну; № 17 (2019); 106-119
Теория и практика дизайна; № 17 (2019); 106-119
Theory and practice of design; № 17 (2019); 106-119
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ