Особенности подачи природных форм в изделиях мастерской творчества «Воображариумм»
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Особенности подачи природных форм в изделиях мастерской творчества «Воображариумм»
Features of submission of natural forms in articles of image images Особливості подачі природних форм у виробах майстерні творчості «Воображаріумм» |
|
Creator |
Триколенко, Софія Тарасівна; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
Минералы; Камни; Медь; Металл; Дерево; Насекомые; Цветы; Листья; «Воображариумм»; Ювелирное искусство; Естественные формы; Самородки
739.2 Minerals; Stones; Copper; Metal; Wood; Insects; Flowers; Leaves; "Imaginary"; Jewelry; Natural forms; Nuggets 739.2 Мінерали; Камені; Мідь; Метал; Дерево; Комахи; Квіти; Листя; «Воображаріумм»; Ювелірне мистецтво; Природні форми; Самородки 739.2 |
|
Description |
Статья знакомит читателей с творчеством одесской ювелирной мастерской «Воображариумм», характерный почерк которой легко узнать по использованию естественных форм минералов и созданию оправ в виде металлических самородков с декоративным гальваническим нанесением меди. Мастера используют также сочетание минералов с деревом – синтез природных материалов образует уникальные концепции, воплощающие идею единства элементов природы, экологичность и чистоту окружающей среды. Природные формы в творчестве мастеров возникают в разных ипостасях – в виде необработанных минералов, синтеза минералов и древесины, передачи живых существ и растений в реалистическом или стилизованном виде. Рассмотрена история становления ювелирной мастерской, творческий путь мастеров, индивидуальные приемы их работы. Проанализированы конкретные примеры, выявлены основные художественные приемы передачи естественных форм. Проведены содержательные параллели между принципиально разными концепциями решения украшений. Определено, что привлечение необработанных материалов придает изделиям мастеров-ювелиров особенную органичность, а использование техники гальваники позволило идеально передавать структуры натуральных объектов.
The article introduces readers to the creative work of the Odessa jewelry workshop "Vobarzharium", whose characteristic handwriting is easily recognizable by the use of natural forms of minerals and the creation of frames in the form of metal nuggets with decorative galvanic copper deposition. Masters also use a combination of minerals and wood – the synthesis of natural materials creates unique concepts that embody the idea of unity of elements of nature, environmental friendliness and cleanliness of the environment. "Imaginarium" is a family workshop founded by Oksana Catholichenko and Sergey Ovchinnikov. Oksana is a specialty interior designer, also a designer of clothing; works with metals in jewelry. Sergei has a construction background, manufactures decorations of wood. Galvanics and jewelry were mastered by the masters independently, going through many information sources, experimenting, learning from their own mistakes. Natural forms in the work of the masters appear in different forms – in the form of raw minerals, synthesis of minerals and wood, the transmission of living creatures and plants in a realistic or stylized form. The history of becoming a jewelry workshop, the creative way of craftsmen, individual techniques of their work are considered. Specific examples are analyzed, the main artistic methods of natural forms transfer are revealed. Significant parallels are drawn between the fundamentally different concepts of decorating. It is determined that the attraction of raw materials gives the products of the master jewelers special organic, and the use of electroplating technology has made it possible to perfectly convey the structures of natural objects Стаття знайомить читачів із творчістю одеської ювелірної майстерні «Воображаріумм», характерний почерк якої легко впізнати за використанням природних форм мінералів та створення оправ у вигляді металевих самородків із декоративним гальванічним нанесенням міді. Майстри використовують також поєднання мінералів із деревом – синтез природних матеріалів утворює унікальні концепції, які втілюють ідею єдності елементів природи, екологічність та чистоту довкілля. Природні форми у творчості майстрів постають у різних іпостасях – у вигляді необроблених мінералів, синтезу мінералів й деревини, передачі живих істот та рослин у реалістичному чи стилізованому вигляді. Розглянуто історію становлення ювелірної майстерні, творчий шлях майстрів, індивідуальні прийоми їхньої роботи. Проаналізовано конкретні приклади, виявлено основні художні прийоми передачі природніх форм. Проведено змістовні паралелі між принципово різними концепціями вирішення прикрас. Визначено, що залучення необроблених матеріалів надає виробам майстрів-ювелірів особливої органічності, а використання техніки гальваніки дало можливість ідеально передавати структури натуральних об’єктів. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-12-20
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/14352
10.18372/2415-8151.17.14352 |
|
Source |
Теорія та практика дизайну; № 17 (2019); 142-151
Теория и практика дизайна; № 17 (2019); 142-151 Theory and practice of design; № 17 (2019); 142-151 |
|
Language |
uk
|
|