Record Details

Principles of creating a person-oriented design.

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Principles of creating a person-oriented design.
Принципы создания человеко-ориентированного дизайна.
Етапи створення людино-орієнтованого дизайну
 
Creator Ус, Вікторія Феліксівна; Національний авіаційний університет
Мінчук, Марина Юріївна; КДАДПМіД ім. М. Бойчука
 
Subject Human-oriented design; Design of thinking; Empathy; Area of design sprint; Cognitive; Concept; Prototyping; Consulting
70.012:[739:2-526.65(045)]
Человеко-ориентированный дизайн; Дизайн мышление; Эмпатия; Зона дизайн-спринт; Когнитивность; Концепция; Прототипирования; Консалтинг
70.012:[739:2-526.65(045)]
Людино-орієнтований дизайн; Дизайн мислення; Емпатія; Зона дизайн-спринта; Когнітивність; Концепція; Прототипіювання; Консалтінг
70.012:[739:2-526.65(045)]
 
Description The article analyzes the basic principles of creating a human-oriented design, namely immersion, empathy and collaboration with a future user of a product or service.  The component of the method - design thinking, that is, how thinking and processing ideas helps in creating new projects focused on people is considered.  The process is reflected - the task of which is to understand the user and his problems, create and test assumptions against this background, change the problem statement and find alternative strategies and solutions. Method design-thought closely interlaces with psychology and cognitive perception of space, environment and authentication of itself, in a company. Therefore, better in all such method works on intersection of different spheres: business and company, logic and emotions, rationality and creativity, human and economic needs, system and personality. Use of methodology design-thought for development of products, services, environments and digital experience, can improve end-point, and increase his benefit. This method will help to feel the needs of personality and company, and then incarnate them in a product, or service. High-quality changes taking place in life of users cause satisfaction with using. In general, a method consists of 5 stages, which can be not successive, but returning to them in moments of iterations, can be chaotic. Human-oriented design is an unique approach for resolving problems that sometimes can look senseless and unworthy attention. It is proved that human-oriented design is gaining relevance in the present and the qualitative influence of this method is revealed in solving user problems.
В статье проанализированы основные принципы создания человеко-ориентированного дизайна, а именно погружение, эмпатия и совместная работа с будущим пользователем продукта или услуги. Рассмотрены составляющую метода - дизайн-мышления, то есть, как мышление и обработка идеи, помогает в создании новых проектов, ориентированных на человека. Отражен процесс - задача которого понять пользователя и его проблемы, создать и проверить предположения, на этом фоне, изменить постановку проблемы и найти альтернативные стратегии и решения. Доказано, что человеко-ориентированный дизайн приобретает актуальность в настоящем и выявлено качественное влияние этого метода при решении проблем пользователей.
У статті проаналізовано головні принципи створення людино-орієнтованого дизайну, а саме занурення, емпатія і спільна робота з майбутнім користувачем продукту чи послуги. Розглянуто складову методу – дизайн-мислення, тобто, як мислення й опрацювання ідеї, допомагає в створенні нових проектів, що орієнтовані на людину. Відображено процес - завдання якого є зрозуміти користувача та його проблеми, створити та перевірити припущення, на цьому тлі, змінити постановку проблеми та віднайти альтернативні стратегії та рішення. Доведено, що людино-орієнтований дизайн набуває актуальності в сьогоденні та виявлено якісний вплив цього методу при вирішені проблем користувачів.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-12-19
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/14340
10.18372/2415-8151.16.14340
 
Source Теорія та практика дизайну; № 16 (2019); 147-156
Теория и практика дизайна; № 16 (2019); 147-156
Theory and practice of design; № 16 (2019); 147-156
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ