Аеропорт Жуляни як можливий кандидат на встановлення станції моніторингу дальності та цілісності у Київській області
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Аеропорт Жуляни як можливий кандидат на встановлення станції моніторингу дальності та цілісності у Київській області
ZHULIANY AIRPORT AS A POSSIBLE CANDIDATE FOR RANGING INTEGRITY MONITORING STATION PLACEMENT IN KYIV REGION Аэропорт Жуляны как возможный кандидат для установки станции мониторинга дальности и целостности в Киевской области |
|
Creator |
Kondratiuk, V. M.; Національний авіаційний університет, Київ
Konin, V. V.; Національний авіаційний університет, Київ Ilnytska, S. I.; Національний авіаційний університет, Київ Kutsenko, O. V.; Національний авіаційний університет, Київ |
|
Subject |
Глобальні навігаційні супутникові системи; супутникова система функціонального доповнення; Європейська служба навігаційного геостаціонарного покриття; станція моніторингу дальності та цілісності; рівень багатопроменевості; співвідношення «сигнал / шум»
УДК 629.056.84(045) Global navigation satellite systems; satellite based augmentation systems; European geostationary navigation overlay service; ranging and integrity monitoring station; multipath level; "signal / noise" ratio UDC 629.056.84(045) Глобальные навигационные спутниковые системы; спутниковая система функционального дополнения; Европейская служба навигационного геостационарного покрытия; станция мониторинга дальности и целостности; уровень многолучевости; отношение «сигнал / шум» UDC 629.056.84(045) |
|
Description |
Перспектива розширення Європейської служби геостаціонарного навігаційного покриття поза зоною Європейської конференції цивільної авіації складає великий інтерес для Європи. Україна входить до числа перших кандидатів на встановлення на її території станції моніторингу дальності та цілісності (RIMS) для кращого охоплення Східної частини Європи. Попередньо з Європейською Комісією було узгоджено, що одна RIMS станція буде розміщена на Київщині. Однак кандидат на встановлення такої станції повинене відповідати певним вимогам щодо техніки та безпеки. Автори провели дослідження кращих локацій для RIMS на території України в рамках проекту UKRAINE, що фінансувався Європейським агентством ГНСС (Горизонт 2020, Грантова Угода №641514). Виявилося, що серед проаналізованих локацій аеропорт Жуляни є однією із найпривабливіших. Тому метою цієї статті було представити деякі практичні результати проведеної вимірювальної кампанії в аеропорту Жуляни, який вважається кандидатом на встановлення RIMS станції на Київщині. З шести точок біля злітно-посадкових смуг зібрано первинні вимірювання сигналів ГНСС, з використанням двохчастотного приймача та накладеним на нього обмеженням щодо кутів підйому супутників у 5°. Серед проаналізованих параметрів були: спостережувані сузір’я ГНСС; співвідношення «сигнал / шум» отриманих ГНСС-сигналів на частотах L1 і L2; кількість фазових «ковзань»; рівень багатопроменевості у навігаційних спостереженнях на частотах L1 і L2. Результати вимірювань та аналізу представлені на відповідних графіках у статті.
The perspective of extending the European Geostationary Navigation Overlay Service outside the European Civil Aviation Conference area is of great interest for Europe. Ukraine is among the first candidates for installation of the Ranging and Integrity Monitoring Station on its territory to provide better coverage to the Eastern part of Europe, and it was a preliminary decision of European Commission that one RIMS will be placed in Kyiv region. However, the special requirements have to be fulfilled by the RIMS hosting candidates in technical, safety, and security aspects. The authors have made investigation of the best locations for the RIMS at the territory of Ukraine in scope of UKRAINE project, funded by the European GNSS agency (Horizon 2020, Grant Agreement #641514). It appeared that Zhuliany airport was one of the most attractive locations among analyzed sites. Therefore, the purpose of this article was to present some practical results from the measurement campaign in Zhuliany airport, which is considered as a candidate for RIMS installation in Kyiv region. Raw GNSS measurements have been collected from six points near the runways with use of double frequency geodetic type GNSS receiver and limitation on the satellites’ elevation angles of 5°. Among the verified parameters were: observed GNSS constellations; the "signal / noise" ratio of the received GNSS signals on L1 and L2; the number of phase "slips"; the level of multipath in navigational observations on L1 and L2 frequencies. The results of measurements and analysis are presented in corresponding graphs and plots in a paper. Перспектива расширения Европейской службы геостационарного навигационного покрытия за пределы зоны Европейской конференции гражданской авиации представляет большой интерес для Европы. Украина является одним из первых кандидатов на установку станции контроля дальности и целостности на ее территории для обеспечения лучшего покрытия восточной части Европы. Согласно предварительной договоренности с Европейской комиссией одна из RIMS станций будет расположена в Киевской области. Тем не менее, принимающими RIMS кандидатами должны быть выполнены специальные требования в технических аспектах и по безопасности. Авторы провели исследование лучших мест размещения RIMS на территории Украины в рамках проекта UKRAINE, финансируемого Европейским агентством ГНСС (Horizon 2020, Грантовое соглашение №641514). Среди анализируемых объектов аэропорт Жуляны оказался одним из самых привлекательных мест. Поэтому целью данной статьи было представить некоторые практические результаты измерительной кампании в аэропорту Жуляны, который рассматривается в качестве кандидата на установку RIMS станции в Киевской области. В шести точках вблизи взлетно-посадочных полос были записаны первичные ГНСС измерения с использованием двухчастотного приемника геодезического типа и ограничениями на нем по углам места спутников в 5 °. Среди проанализированных параметров были: наблюдаемые созвездия ГНСС; отношение «сигнал / шум» принятых ГНСС сигналов на частотах L1 и L2; количество фазовых «проскальзываний»; уровень многолучевости в навигационных наблюдениях на частотах L1 и L2. Результаты измерений и анализа представлены на соответствующих графиках в статье. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-12-27
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14377
10.18372/1990-5548.62.14377 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 4, № 62 (2019); 16-23
Электроника и системы управления; Том 4, № 62 (2019); 16-23 Електроніка та системи управління; Том 4, № 62 (2019); 16-23 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|