Record Details

Точність витримування лінії положення за кутомірним обладнанням VOR у обмеженому повітряному просторі

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Точність витримування лінії положення за кутомірним обладнанням VOR у обмеженому повітряному просторі
AN ACCURACY OF LOCATION LINE MAINTAINING BY ANGLES AT LIMITED AIRSPACE VOLUME
Точность выдерживания лини положения по угломерному радиооборудованию VOR в ограниченном воздушном пространстве
 
Creator Ostroumov, I. V.; Національний авіаційний університет, Київ
Kuzmenko, N. S.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Навігація; кутомірний метод; позиціонування; VOR / VOR; точність; Україна; повітряний простір; внутрішні кути
УДК 629.735.05(045)
Navigation; angle of arrival method; positioning; VOR / VOR; accuracy; Ukraine; airspace; internal angle
UDC 629.735.05(045)
Навигация; угломерный метод, позиционирование; VOR / VOR; точность; Украина; воздушное пространство; внутренние углы
УДК 629.735.05(045)
 
Description Точність витримування навігаційних характеристик є найважливішим фактором розвитку авіоніки літального апарату цивільної авіації. Бортові обчислювальні системи літаководіння використовують різноманітні алгоритми витримування заданої траєкторії і визначення місця розташування літального апарату. В даний час багато літальних апаратів оснащені системою, яка використовує вимірювання кутів або відстаней до конкретних наземних навігаційних пристроїв для позиціонування в якості резервного або альтернативного до глобальних навігаційних супутникових систем навігації. У статті виведено математичну залежність для визначення точності витримування лінії положення за кутомірним обладнанням при VOR/VOR навігації через внутрішні кути. В якості вихідних даних використовується інформація від бортових приймачів сигналів VOR, а також інформація про місцезнаходження наземних навігаційних засобів. Отримані математичні залежності можуть бути використані в алгоритмах бортових навігаційних комплексів для оцінювання доступності і точності VOR/VOR навігації під час польоту. За результатами комп'ютерного моделювання виконано оцінювання максимальної точності навігації в разі використання оптимальної пари наземних радіомаяків для повітряного простору України.
The accuracy of maintaining navigational characteristics is the most important factor in the development of avionics of a civil aircraft. The on-board computing system of aircraft uses a variety of different algorithms for maintaining a given trajectory and determining the exact location in the airspace. Nowadays many aircraft are equipped with system that uses measurements of angles or distances to specific ground-based navigational aids for positioning as a backup or alternative to the global navigation satellite. Represented mathematical dependence makes possible to estimate the accuracy of maintaining the position line for angular-based approach during navigation by optimal pair of VOR / VOR through internal angles. As initial data, information from VOR on-board receivers are used, as well as information about the location of ground-based navigation aids. Statistical analysis is used as a main method of data study. The obtained mathematical dependencies can be used in the algorithms of on-board navigation systems to assess the availability and accuracy of VOR / VOR navigation in real-time. Based on the results of computer modeling, the maximum accuracy of navigation was estimated in the case of using the optimal pair of navigational aids for the airspace of Ukraine.
Точность выдерживания навигационных характеристик является важнейшим фактором развития авионики летательного аппарата гражданской авиации. Бортовые вычислительные системы самолётовождения используют разнообразные алгоритмы выдерживания заданной траектории и определения местоположения летательного аппарата. В настоящее время многие летательных аппаратов оснащены системой, которая использует измерения углов или расстояний до конкретных наземных навигационных устройств для позиционирования в качестве резервного или альтернативного глобальных навигационных спутниковых систем навигации. В статье выведена математическую зависимость для определения точности выдерживания линии положения по угломерному оборудованию при VOR/VOR навигации через внутренние углы. В качестве исходных данных используется информация от бортовых приёмников сигналов VOR, а также информация о месторасположении наземных средств навигации. Полученные математические зависимости могут быть использованы в алгоритмах бортовых навигационных комплексов для оценивания доступности и точности VOR/VOR навигации в полете. По результатам компьютерного моделирования выполнено оценивание максимальной точности навигации в случае использования оптимальной пары наземных радиомаяков для воздушного пространства Украины.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-12-27
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14387
10.18372/1990-5548.62.14387
 
Source Electronics and Control Systems; Том 4, № 62 (2019); 68-74
Электроника и системы управления; Том 4, № 62 (2019); 68-74
Електроніка та системи управління; Том 4, № 62 (2019); 68-74
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ