Record Details

EXECUTIVE POWER IN THEORY OF SEPARATION OF POWERS

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title EXECUTIVE POWER IN THEORY OF SEPARATION OF POWERS
ВИКОНАВЧА ВЛАДА В ТЕОРІЇ ПОДІЛУ ВЛАД
 
Creator Бородін, Іван Лук'янович; Національний авіаційний університет
 
Subject state power; executive power; state administration; legislative power; forms of rule; local self-government bodies

державна влада; виконавча влада; державне управління; законодавча влада; форми правління; органи місцевого самоврядування
340.12(045)
 
Description Purpose: an attempt to analyze the executive power in the theory of separation of powers has been made. A historical aspect of the theoretical-legal phenomenon that is defined as the executive power has been considered. Methods: phenomenological, hermeneutic, comparative-legal, sociological, logical, dialectical. Results: the nature of such categories as «executive power», «legislative power», «state power», «public administration» has been shown. Their interrelation as separate types of legal thinking has been analyzed. Their necessity, importance, expediency, and actuality in the national state formation have been grounded. Discussion: the formation of executive power, as a theoretical-legal phenomenon, is one of the key factors of national state formation. The content of these processes reflects the perception of the constitutional principle of the separation of powers. The implementation of this principle promotes the democratic essence of state formation because a modern state exists under conditions promoted by the separation of powers. However, the organization of state rule on the principle of separation of powers can not be considered as sufficient for the assessment of the socio-political development. Particularities of the adopted form of state rule and the characteristics of the society in which a properly constructed state mechanism operates have a significant value. The formation of executive power in Ukraine is the subject of the analysis of representatives of various sciences. However, objectively, theoretical-legal is the most important one. The beginning of the present stage of constitutional regulation of the executive power is objectively connected with the official adoption and gradual introduction of the idea of powers separation at the level of state practice. This idea was reflected in the first domestic act of constitutional importance that is the Declaration of State Sovereignty of Ukraine. One of the provisions of this act stated that «state power in the Republic shall be exercised on the principle of its division into legislative, executive and judicial branches». This provision became programmatic for many party-political forces. All this reflected the political struggle to choose the direction of social development, in particular, the forms of statehood of Ukraine. For many politicians and scholars, accepting the idea of separation of powers and recognizing the need to put it into practice, in essence, means an awareness of Ukraine’s state self-sufficiency.
Мета: здійснена спроба проаналізувати виконавчу владу в теорії поділу влад. Розглянуто історичний аспект теоретико-правового явища, яке визначається як виконавча влада. Методи: феноменологічний, герменевтичний, порівняльно-правовий, соціологічний, логічний, діалектичний. Результати: показано характер таких категорій як «виконавча влада», «законодавча влада», «державна влада», «державне управління». Проаналізовано їх взаємозв’язок, як окремих типів праворозуміння. Обґрунтовано їх необхідність, важливість, доцільність і актуальність у вітчизняному державотворенні Обговорення: формування виконавчої влади, як теоретико-правового явища, є одним із ключових чинників національного державотворення. Зміст цих процесів відображає сприйняття конституційного принципу поділу влад. Реалізація цього принципу сприяє демократичному наповненню державотворення, адже сучасна держава існує в координатах, зумовлених саме поділом влад. При цьому організація державного владарювання на принципі поділу влад не може вважатися самодостатньою для оцінки суспільно-політичного розвитку. Першочергове значення мають особливості прийнятої форми державного правління та характеристики соціуму, в якому функціонує відповідно побудований державний механізм. Становлення виконавчої влади в Україні є предметом аналізу представників різних наук. Проте, об’єктивно, найважливішим є теоретико-правовий.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2019-12-24
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/14289
10.18372/2307-9061.53.14289
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 4, № 53 (2019); 41-47
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 4, № 53 (2019); 41-47
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 4, № 53 (2019); 41-47
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ