Record Details

FEATURES OF REAL CONTENT REPRESENTATION IN ENGLISH POST-POSTMODERNISTIC NOVEL: BETWEEN IDEALIZATION AND SCIENTIFIC DATA

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FEATURES OF REAL CONTENT REPRESENTATION IN ENGLISH POST-POSTMODERNISTIC NOVEL: BETWEEN IDEALIZATION AND SCIENTIFIC DATA
ОСОБЕННОСТИ РЕПРЕЗЕНТАЦИИ РЕАЛЬНОГО КОНТЕНТА В АНГЛИЙСКОМ ПОСТПОСТМОДЕРНИСТСКОМ РОМАНЕ: МЕЖДУ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ИДЕАЛИЗАЦИЕЙ И НАУЧНЫМИ ДАННЫМИ
ОСОБЛИВОСТІ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ РЕАЛЬНОГО КОНТЕНТУ В АНГЛІЙСЬКОМУ ПОСТПОСТМОДЕРНІСТСЬКОМУ РОМАНІ: МІЖ ХУДОЖНЬОЮ ІДЕАЛІЗАЦІЄЮ Й НАУКОВИМИ ДАНИМИ
 
Creator ДРОЗДОВСЬКИЙ, Дмитро
 
Subject post-postmodernism; mimesis; hyperliterature; «The Curious Incident of The Dog in the Night-Time»; Mark Haddon; autism; real content
УДК 821.163.41'06-3.09:7.038.4
постпостмодернизм; мимезис; гиперлитература; «Странный случай с собакой ночью»; Марк Геддон; аутизм; реальный контент
УДК 821.163.41'06-3.09:7.038.4
постпостмодернізм; мімезис; гіперлітература; «Дивний випадок із собакою вночі»; Марк Геддон; аутизм; реальний контент
УДК 821.163.41'06-3.09:7.038.4
 
Description In the paper, the author has explored how the real content is represented in contemporary English novel. The mimetic specifics of English post-postmodernistic novel have been outlined, in particular, the representation of a new type of attitude is emphasized. The specificity of literary representation of the protagonist with Asperger’s syndrome in M. Haddon’s novel has been outlined. It is proved that the image of the protagonist contains not only the tendency to idealize the hero but also it corresponds to the clinical data, in particular, in the aspect of functioning of autistic behavior in depression states and in the result of the impact of other psychological traumatic factors. A. Tatarenko’s theoretical views on the nature of post-postmodernistic Serbian literature have been discussed and the findings of this discussion concerning contemporary English literature.
В статье исследуется, насколько отчетливо в современном английском романе представлен реальный контент. Определена миметическая специфика английского постпостмодернистского романа, в частности анализируется репрезентация нового мироощущения литературных героев. Проанализирована специфика художественного представления персонажа с синдромом Аспергера в романе М. Геддона. Доказано, что изображение протагониста содержит не только тенденцию к идеализации главного героя, но и соответствует клиническим данным, в частности в аспекте функционирования аутического поведения в состоянии депрессии и в результате взаимодействия с другими психическими травматическими факторами. Анализируются теоретические идеи А. Татаренко о природе постпостмодернистской сербской литературы и доказывается правомерность высказанных тезисов в отношении  современной английской литературы.
У статті досліджено, наскільки виразно в сучасному англійському романі репрезентовано реальний контент. Окреслено міметичну специфіку англійського постпостмодерністського роману, зокрема наголошено на репрезентації нового типу світовідчуття. Проаналізовано специфіку художнього представлення персонажа із синдромом Асперґера в романі М. Геддона. Доведено, що зображення протагоніста містить не лише тенденцію до ідеалізації головного героя, а й відповідає клінічним даним, зокрема в аспекті функціонування аутичної поведінки в стані депресії та в результаті взаємодії з іншими психічними травматичними чинниками. Досліджено теоретичні погляди А. Татаренко про природу постпостмодерністської сербської літератури й доведено підставовість висловлених тез щодо сучасної англійської літератури.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-12-05
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/14262
10.18372/2520-6818.40.14262
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 40 (2019); 66-74
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 40 (2019); 66-74
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 40 (2019); 66-74
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ