Гібридна відносна комбінована псевдо-ентропійна функція як інструмент для керування транспортною системою
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Гібридна відносна комбінована псевдо-ентропійна функція як інструмент для керування транспортною системою
HYBRID RELATIVE COMBINED PSEUDO-ENTROPY FUNCTION AS A TOOL FOR A TRANSPORT SYSTEM MANAGEMENT Гибридная относительная комбинированная псевдо-энтропийная функция как инструмент для управления транспортной системой |
|
Creator |
Goncharenko, A. V.; Національний авіаційний університет, Київ
|
|
Subject |
транспортна система; виробнича функція; доктрина багатоопційності; умовна оптимальність; гібридно-опційна функція ефективності; псевдо-ентропія; індекс превалювання; фактор домінування; варіаційна задача
УДК 303.725.36:159.9.015:159.964.21:519.86 (045) Transport system; production function; multi-optionallity doctrine; conditional optimality; hybrid-optional effectiveness function; pseudo-entropy; prevailing index; domination factor; variational problem UDC 303.725.36:159.9.015:159.964.21:519.86 (045) транспортная система; производственная функция; доктрина многоопционности; условная оптимальность; гибридно-опционная функция эффективности; псевдо-энтропия; индекс превалирования; фактор доминирования; вариационная задача УДК 303.725.36:159.9.015:159.964.21:519.86 (045) |
|
Description |
Здійснено спробу відкрити правдоподібну причину, що пояснює існування моделі виробничої функції транспортної системи, або функції кількості транспортних засобів, як функції гіперболічного типу від наявної спроможності транспортного засобу, або лінійного типу функції для двох типів транспортних засобів. Обґрунтування здійснено в термінах теорії варіаційного обчислення за допомогою спеціальної міри невизначеності функцій гібридно-опційної ефективності, що включає ентропію тих гібридних функцій традиційного Шеннонівського стилю. У випадках, які вивчаються, розв’язки найпростішої варіаційної задачі, що є кількостями транспортних засобів, обумовлені специфікованими квадратичними формами. Пропонується оцінювати величину та спрямування визначеності керування транспортної системи із використанням комбінованої гібридної відносної псевдо-ентропійної функції. Це є новим поглядом на наукове пояснення добре відомої залежності виведеної іншим шляхом. Теоретичні міркування, які розвиваються, а також математичні викладки завершуються найпростішим числовим прикладом слабкості традиційної ентропії.
It is made an attempt to discover an explainable plausible reason for the existence of the transport system’s model production function, or a number of transportation means function, as a hyperbolic type function of the available transportation mean capacity, or a linear type function for two types of transportation means. Substantiation is made in terms of the calculus of variations theory with the help of the special hybrid-optional effectiveness functions uncertainty measure, which includes the hybrid functions entropy of the traditional Shannon’s style. In the studied cases, the simplest variational problems solutions, which are the numbers of the transportation means, are stipulated by the specified quadratic forms. It is proposed to evaluate the magnitude and direction of the transport system’s managerial certainty with the use of the combined hybrid relative pseudo-entropy function. This is a new insight into the scientific explanation of the well-known dependency derived in another way. The developed theoretical contemplations and mathematical derivations are finalized with a simplest numerical example for the traditional entropy weakness. Осуществлена попытка открыть правдоподобную причину, поясняющую существование модели производственной функции транспортной системы, или функции количества транспортных средств, как функции гиперболического типа от наличной производительности транспортного средства, или линейного тапа функции для двух типов транспортных средств. Обоснование осуществлено в терминах теории вариационного исчисления с помощью специальной меры неопределенности функций гибридно-опционной эффективности, включающей энтропию этих гибридных функций традиционного Шенноновского стиля. В изучаемых случаях, решения простейшей вариационной задачи, являющиеся количествами транспортных средств, обусловлены специфицированными квадратичными формами. Предлагается оценивать величину и направленность определенности управления транспортной системы с использованием комбинированной гибридной относительной псевдо-энтропийной функции. Это является новым взглядом на научное пояснение хорошо известной зависимости выведенной другим путем. Развиваемые теоретические соображения, а также математические выкладки завершаются простейшим численным примером слабости традиционной энтропии. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-11-14
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14220
10.18372/1990-5548.61.14220 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 61 (2019); 50-54
Электроника и системы управления; Том 3, № 61 (2019); 50-54 Електроніка та системи управління; Том 3, № 61 (2019); 50-54 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|