THE ELEVATOR PARAMETERS STUDY OF JOINED WING CONFIGURATION IN TERM OF LIFT-TO-DRAG RATIO LOSSES DUE TO TRIMMING
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE ELEVATOR PARAMETERS STUDY OF JOINED WING CONFIGURATION IN TERM OF LIFT-TO-DRAG RATIO LOSSES DUE TO TRIMMING
Исследование параметров руля высоты компоновочной схемы с сочлененным крылом с точки зрения потерь аэродинамического качества на балансировку Дослідження параметрів руля висоти компонувальної схеми з замкненим крилом з точки зору втрат аеродинамічної якості на балансування |
|
Creator |
Predachenko, K. O.; Державне підприємство "АНТОНОВ", Київ
Lemko, O. L.; НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського» |
|
Subject |
joined wing; box wing; elevator; longitudinal trimming; unmanned aerial vehicle; automation
UDC 533.693.9 (045) сочлененное крыло; коробчатое крыло; руль высоты; продольная балансировка; беспилотный летательный аппарат; автоматизация УДК 533.693.9 (045) замкнене крило; коробчасте крило; руль висоти; повздовжнє балансування; безпілотний літальний апарат; автоматизація УДК 533.693.9 (045) |
|
Description |
The paper deals with estimation procedure of Lift-to-Drag ratio losses due to longitudinal trimming for several Joined Wing configuration in wide range of lift coefficient. A software for automated calculation of aerodynamic characteristics has been developed, that permit to explore an influence of elevator parameters (elevator span, position and wing configuration) on trimming characteristics of aircraft. The results of calculation for different layouts of Joined Wing are presented, by which it can be concluded that in some combination of the elevator parameters Lift-to-Drag ratio losses take negative values, hence, overall aerodynamic performance of trimmed configuration are better than for wing with zero elevator deflection. The usage of a developed software and proposed methodology make possible rapid evaluation of control surface parameters in wide range of parameters at early design stage.
В статье рассмотрена процедура оценки потерь аэродинамического качества на балансировку для нескольких компоновок сочлененного крыла в широком диапазоне коэффициентов подъемной силы. Разработано программное обеспечение для автоматизированного расчета аэродинамических характеристики, что позволило исследовать влияние параметров руля высоты (относительный размах, положение и влияние компоновки крыла) на балансировочные характеристики летательного аппарата. Продемонстрированные результаты расчетов для различных компоновок с сочлененным крылом позволяют сделать вывод, что при некотором сочетании параметров руля высоты потери аэродинамического качества принимают негативные значения, то есть аэродинамическое качество сбалансированной компоновки выше, чем для крыла с не отклоненным рулем высоты. Использование разработанного программного обеспечения и предложенной методологии позволяет быстро оценить параметры поверхностей управления в широком диапазоне на ранних стадиях проектирования. В статті розглянута процедура оцінки втрат аеродинамічної якості на балансування для декількох компонувань замкнутого крила в широкому діапазоні коефіцієнтів підйомної сили. Розроблено програмне забезпечення для автоматизованого розрахунку аеродинамічних характеристик, що дозволило дослідити вплив параметрів руля висоти (відносний розмах, положення та вплив компонування крила) на балансувальні характеристики літального апарату. Продемонстровані результати розрахунків для різних компонувань із замкнутим крилом дозволяють зробити висновок, що при деякому сполученні параметрів руля висоти втрати аеродинамічної якості збалансованого компонування вище, ніж для крила з нульовим відхиленням руля висоти. Використання розробленого програмного забезпечення та запропонованої методології дозволяє швидко оцінити параметри керуючих поверхонь в широкому діапазоні на ранніх стадіях проектування. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-11-14
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14222
10.18372/1990-5548.61.14222 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 61 (2019); 61-67
Электроника и системы управления; Том 3, № 61 (2019); 61-67 Електроніка та системи управління; Том 3, № 61 (2019); 61-67 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|