Системи оцінювання якості техніки пілотування
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Системи оцінювання якості техніки пілотування
PILOTING QUALITY ASSESSMENT SYSTEMS Системы оценки качества технике пилотирования |
|
Creator |
Hryshchenko, Y. V.; National Aviation University, Kyiv
Romanenko, V. G.; Національний авіаційний університет, Київ Pipa, D. M.; Національний авіаційний університет, Київ Amelina, A. I.; Національний авіаційний університет, Київ |
|
Subject |
траєкторія польоту; глісада; людський фактор; амплітуда параметра
УДК 629.735.017.1.083(045) flight path; glide path; human factor; parameter amplitude UDC 629.735.017.1.083(045) траектория полета; глиссада; человеческий фактор; амплитуда параметра УДК 629.735.017.1.083(045) |
|
Description |
У статті розглянуто проблему оцінювання якості техніки пілотування екіпажем під час входу в глісаду. Уточнено межі входу в глісаду з урахуванням людського фактора для директорного режиму керування повітряним судном. Під час входу в глісаду важлива не тільки точність входу в глісаду, але й повітряна швидкість літака. Розглянуто питання отримання попередження про збої в системі відображення інформації про повітряну швидкості або кутові атаки. Розроблена система попередження заснована на аналізі кореляційних полів параметрів польоту. Мають місце випадки, коли екіпаж замість витримування правильних параметрів польоту непропорційно збільшує кут атаки, що призводить до звалювання в штопор, або вводить літак в круте пікірування з подальшим зіткненням із земною поверхнею. Тому треба оцінити якість техніки пілотування екіпажу перед входом в глісаду. У разі польоту по колу це від кінця четвертого розвороту до посадки. Неправильні дії екіпажу пов’язані з його стресовим станом. Також запропоновано систему визначення погіршення якості техніки пілотування у разі впливу негативних чинників на людину-оператора. Дана система заснована на аналізі автокореляційних функцій.
This article discusses the problem of the quality assessing of the crew piloting technique at the entrance to the glide path. The boundaries of the entrance to the glide path have been clarified, taking into account the human factor in the director mode of aircraft control. When entering the glide path, is important to consider not only the accuracy of movements but also the airspeed of the aircraft. The issue of receiving a warning about a failure In the systems measuring airspeed or angle of attack is considered. The developed warning system is based on the analysis of the correlation fields of flight parameters. There are cases when, instead of maintaining the correct flight parameters, the crew disproportionately increases the angle of attack, which leads to a corkscrew, or introduces the plane into a sharp dive with a further collision with the earth's surface. Therefore, it is necessary to assess the quality of the crew piloting technique before entering the glide path. When flying in a circle, this is from the end of the fourth U-turn to landing. Incorrect actions of the crew are associated with its stressful state. It is also offered a system for determining the deterioration of the piloting technology quality under the influence of negative factors on a human operator. This system is based on the analysis of the. autocorrelation functions. Index Terms–flight path; glide path; human factor; parameter amplitude. В статье рассматривается проблема оценки качества техники пилотирования экипажем при входе в глиссаду. Уточнены границы входа в глиссаду с учетом человеческого фактора при директорном режиме управления воздушным судном. При входе в глиссаду важна не только точность входа в глиссаду, но и воздушная скорость самолета. Рассмотрен вопрос получения предупреждения о сбое в системе отображения информации о воздушной скорости или угле атаки. Разработанная система предупреждения основана на анализе корреляционных полей параметров полета. Имеют место случаи, когда экипаж вместо выдерживания правильных параметров полета несоразмерно увеличивает угол атаки, что приводит к сваливанию в штопор, либо вводит самолет в крутое пикирование с дальнейшим столкновением с земной поверхностью. Поэтому надо оценить качество техники пилотирования экипажа перед входом в глиссаду. При полете по кругу это от конца четвертого разворота до посадки. Неправильные действия экипажа связаны с его стрессовым состоянием. Так же предлагается система определения ухудшения качества техники пилотирования при воздействии негативных факторов на человека-оператора. Данная система основана на анализе автокорреляционных функций. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-11-14
|
|
Type |
—
— |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14221
10.18372/1990-5548.61.14221 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 61 (2019); 55-60
Электроника и системы управления; Том 3, № 61 (2019); 55-60 Електроніка та системи управління; Том 3, № 61 (2019); 55-60 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|