Record Details

Концепція формування професійних компетентностей фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Концепція формування професійних компетентностей фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки
КОНЦЕПЦИЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ИНФОРМАЦИОННЫМ ТЕХНОЛОГИЯМ И КИБЕРБЕЗОПАСНОСТИ
THE CONCEPT OF FORMING PROFESSIONAL COMPETENCIES OF SPECIALISTS IN INFORMATIONAL TECHNOLOGIES AND CYBER SECURITY
 
Creator Юдін, Олександр Костянтинович; Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Матвійчук-Юдіна, Олена Василівна; Національний авіаційний університет
 
Subject Інформаційні технології
професійні компетентності; інтегрована компетентність; знання; вміння; навички; європейська рамка; індустріальна модель; професійні стандарти; фахівці з інформаційних технологій та кібербезпеки
378.005.94 : 004 (045)
Информационные технологии
профессиональные компетентности; интегрированная компетентность; знания; умения; навыки; европейская рамка; индустриальная модель; профессиональные стандарты; специалисты по информационным технологиям
378.005.94 : 004 (045)
Information Technology
professional competence; integrated competence; knowledge, skills, abilities, European framework, industrial model, professional standards; information technology and cyber security specialists
378.005.94 : 004 (045)
 
Description Проаналізовано особливості формування системи підготовки фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки у відповідності до світової системи стандартизації сектору індустрії послуг, а також згідно національних вимог і стандартів. Проведено порівняльний аналіз та розкрито зміст формування компетентностей на базі американської індустріальної моделі та європейської рамки компетенцій фахівців з інформаційно-комунікаційних технологій. Визначено, сучасний стан та тенденції розвитку і формування освітніх стандартів академічного та професійного спрямування. Показано, що зазначені тенденції характеризуються вимогами сектору ІТ індустрії послуг, а також визначають вимоги роботодавців галузі до необхідних знань, умінь, навичок фахівців на ринку праці. Виявлено основні особливості формування компетентностей фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки. Представлено, зарубіжний досвід побудови багаторівневої структури класифікації базових академічних та професійних компетентностей фахівців з інформаційних технологій. Визначено класи та рівні компетентностей, а також відповідні їм посади в сфері ІТ технологій сектору індустрії. Розглянуто основні концептуальні можливості застосування європейської рамки компетенцій фахівців з інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема European e-Competence Framework та американської платформної моделі ETA Competency Model Clearinghouse в якості системо-утворюючих основ підготовки кадрів з ІТ та кібербезпеки. Особливу увагу приділено міжнародним загально-спрямованим підходам стандартизації освітніх послуг, рівням компетенцій у відповідності професійним вимогам до фахівців в системі класифікації посад. Визначено градації академічних та професійних компетентностей фахівців, які повинні забезпечити високий рівень якості широкого переліку послуг в сфері інформаційних технологій та кібербезпеки, інформаційно-комунікаційних систем або безпосередньо організації чи установи. Показано, що даний підхід формування підґрунтя навичок і умінь, дозволяє використовувати фундаментальні професійні знання і багаторівневий принцип класифікації базових компетентностей світової системи стандартизації при розробці вітчизняних освітньо-професійних програм та кваліфікаційних вимог. Окреслено перспективи дослідження, які полягають у визначені інтегральності в розвитку кар'єри, управління персоналом в сфері інформаційних технологій, моніторингу попиту та пропозицій на ринку праці; гармонізації національних і корпоративних рамок компетенцій, кваліфікацій, професійної сертифікації, тощо. Проведено порівняльний аналіз та показано, що зазначені концептуальні принципи підготовки фахівців, повинні стати підґрунтям формування вітчизняного класифікатора посад сектору інформаційних технологій та кібербезпеки. Визначено, що класифікація посад, повинна проводитись на основі визначених кластерів компетенцій галузі інформаційно-комунікаційних технологій та індустріальної моделі США. На базі проведених досліджень, визначено перспективні шляхи, щодо методології формування компетентностей фахівців освітньої галузі інформаційних технологій та кібербезпеки. Зазначений концептуальний підхід дозволить вітчизняній системі освіти та безпосередньо університетам країни, які готують фахівців з інформаційних технологій, успішно реалізувати освітні процеси інтеграції в світовий простір ринку послуг, а також забезпечити діяльність по створенню єдиних освітніх стандартів та класів компетентностей з метою підвищення рівня якості освіти і результатів навчання.
В статье проанализированы особенности формирования системы подготовки специалистов по информационным технологиям и кибербезопасности в соответствии с мировой системой стандартизации сектора индустрии услуг, а также согласно национальным требованиям и стандартам. Проведен сравнительный анализ и раскрыто содержание формирования компетентностей на базе американской индустриальной модели и европейской рамки компетенций специалистов информационно-коммуникационных технологий. Определено, современное состояние и тенденции развития и формирования образовательных стандартов академического и профессионального направления. Показано, что указанные тенденции характеризуются требованиями сектора ИТ индустрии услуг, а также определяют требования работодателей отрасли в необходимых знаниях, умениях, навыках специалистов на рынке труда. Выявлены основные особенности формирования компетентностей специалистов по информационным технологиям и кибербезопасности. Представлено, зарубежный опыт построения многоуровневой структуры классификации базовых академических и профессиональных компетенций специалистов по информационным технологиям. Определены классы и уровни компетенций, а также соответствующие им должности в сфере ИТ технологий сектора индустрии. Рассмотрены концептуальные вопросы возможности применения европейской рамки компетенций специалистов по информационно-коммуникационным технологиям (ИКТ), в том числе European e-Competence Framework (e-CF) и американской платформенной модели в качестве системо-образующих основ подготовки кадров по ИТ и кибербезопасности. Особое внимание уделено международным общенаправленным подходам стандартизации образовательных услуг, уровням компетенций в соответствии профессиональным требованиям к специалистам в системе классификации должностей. Определены градации академических и профессиональных компетенций специалистов, которые должны обеспечить высокий уровень качества широкого перечня услуг в области информационных технологий и кибербезопасности, информационно-коммуникационных систем или непосредственно организации, или учреждения. Показано, что данный подход формирования основы навыков и умений, позволяет использовать фундаментальные профессиональные знания и многоуровневый принцип классификации базовых компетенций мировой системы стандартизации при разработке отечественных образовательно-профессиональных программ и квалификационных требований. Определены перспективы исследования, которые заключаются в определении интегральности в развитии карьеры, управления персоналом в сфере информационных технологий, мониторинга спроса и предложения на рынке труда; гармонизации национальных и корпоративных рамок компетенций, квалификации, профессиональной сертификации и тому подобное. Проведен сравнительный анализ, и показано, что указанные концептуальные принципы подготовки специалистов, которые должны стать основой формирования отечественного классификатора должностей сектора информационных технологий и кибербезопасности. Определено, что классификация должностей, должна проводиться на основе определенных кластеров компетенций области информационно-коммуникационных технологий и индустриальной модели США. На базе проведенных исследований, определены перспективные пути, по методологии формирования компетентностей специалистов образовательной области информационных технологий и кибербезопасности. Указанный концептуальный подход позволит отечественной системе образования и непосредственно университетам страны, которые готовят специалистов по информационным технологиям, успешно реализовать образовательные процессы интеграции в мировое пространство рынке услуг, а также обеспечить деятельность по созданию единых образовательных стандартов и классов компетенций с целью повышения уровня качества образования и результатов обучения.
The article analyzes the specifics of the formation of training for the specialists in information technologies and cyber security in accordance with the world system of standardization of the information technology industry (IT) and national requirements of the state. A comparative analysis was carried out and the content of competence creation based on the American industrial model and the European competence framework of information and communication technology specialists is disclosed. The nowadays specifics and trends of development and formation of educational standards of academic and professional orientation are determined. It is shown that these trends are characterized by the requirements of the IT industry services, and also determine the requirements of industry, necessary knowledge, skills and capacities of specialists in the labor market. The main features of the formation of competencies of information technology and cybersecurity specialists are revealed. The conceptual issues of the possibility of using the European competence framework for information and communication technology (ICT) specialists, in particular, the European e-Competence Framework (e-CF) and the American platform model as a system-based foundation for training personnel in IT and cybersecurity, are considered. Close attention is paid to the international general-purpose approaches of standardization of educational services, levels of competences in accordance with professional requirements for specialists in the system of classification of positions. The classification of academic and professional competencies of specialists who must ensure a high level of quality of a wide range of services in the field of information technology and cyber security, information and communication systems or directly organizations or institutions is determined. It is shown that this approach of forming the basis of skills and abilities allows using the fundamental professional knowledge and the multilevel principle of classification of the basic competencies in accordance with world standardization system in the development of domestic educational and professional programs and qualification requirements. The perspectives of research, that consist of the determination of integrity in career development, personnel management in the field of information technologies, monitoring of demand and supply in the labor market, are outlined; along with the correspondence of national and corporate competencies, qualifications, professional certification, etc. A comparative analysis was carried out and it was shown that the above mentioned conceptual principles of training for specialists should become the basis for the formation of the national classification of the positions in the sector of information technology and cybersecurity It has been determined that the classification of positions should be based on the specific clusters of competencies in the field of information and communication technologies and the industrial model of the USA. On the basis of the conducted researches, perspectives and approaches have been defined, concerning the methodology of forming the competencies of specialists for the educational branch of information technologies and cybersecurity. The above-mentioned conceptual approach will allow the domestic education system and the universities of the country that train IT professionals to successfully realize and implement the educational processes of integration into the service market, as well as to ensure the creation of common educational standards and competency classes, in order to improve the quality of education and the results of training.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-11-01
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/13984
10.18372/2310-5461.43.13984
 
Source Наукоємні технології; Том 43, № 3 (2019); 330-342
Science-based technologies; Том 43, № 3 (2019); 330-342
Наукоемкие технологии; Том 43, № 3 (2019); 330-342
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ