Освітня політика і національна безпека України
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Освітня політика і національна безпека України
EDUCATIONAL POLICY AND NATIONAL SECURITY OF UKRAINE ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПОЛИТИКА И НАЦИОНАЛЬНАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ УКРАИНЫ |
|
Creator |
Полухін, Анатолій Васильович; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
Інформаційні технології
освіта; освітня політика; якість освіти; національна безпека; людський капітал 37(477):323/351 (045) Information Technology education; educational policy; quality of education; national security; human capital 37(477):323/351 (045) Информационные технологии образование; образовательная политика; качество образования; национальная безопасность; человеческий капи-тал 37(477):323/351 (045) |
|
Description |
Розглянуто світові тенденції розвитку освіти та освітньої політики держав в умовах глобалізації, особливості та місце освіти України на міжнародному ринку освітніх послуг. Беручи до уваги, що проблеми національної безпеки стоять сьогодні в центрі уваги більшості цивілізованих країн, міждержавних інституцій та громадських об’єднань, проаналізовано зміст понять «освітня політика» і «національна безпека». Досліджено роль освіти в забезпеченні обороноздатності та безпеки держави, взаємозв’язок освіти, освітньої політики і національної безпеки, а також вплив людського капіталу та його складових на національну безпеку України в контексті вітчизняного та міжнародного досвіду. Показано, що одним із основних чинників розвитку людського капіталу, а, відтак, і національної безпеки, є не просто підвищення якості освіти як такої, а, в першу чергу, підвищення якості викладання математичних та природничо-наукових дисциплін у системах як середньої, так і вищої освіти. У зв’язку з впровадженням у вітчизняній освіті компетентнісного підходу проаналізовано суть понять «знання», «уміння» та «навички», які є основними складовими поняття «компетентність». Показано, що українська освіта перебуває в кризовому стані, особливо в питанні викладання математичних та природничо-наукових дисциплін. У контексті освітньої політики України проаналізовано також причини такого загрозливого для національної безпеки держави явища як відчутний відтік українських громадян до інших країн на роботу або навчання. З погляду на вражаючі масштаби трудової та академічної міграції українців, відбувається знекровлення не лише трудових та мобілізаційних ресурсів, але й національного генофонду України. Розглянуто можливі шляхи усунення зазначених негативних явищ.
The following is considered – world tendencies of development in education and educational policy of the states in conditions of globalization, peculiarities and place of Ukraine’s education in international market of educational services. Taking into account the fact that national security problems are in the focus of the most civilized countries, interstate institutions and public associations today, the content of concepts «the educational policy» and «national security» is analyzed. The following is investigated – education’s role in ensuring defense capacity and security of the state, interrelation of education, educational policy and national security, and also influence of the human capital and its components on national security of Ukraine in context of domestic and international experience. It is shown that one of major factors of the human capital and, as a result, the national security development is not only education quality improvement as such, but first of all, improvement of teaching quality of mathematical and natural-scientific disciplines in general secondary education and higher education systems. In connection with introduction in domestic education the so called «competence based» approach, the essence of such concepts as «knowledge», «ability» and «skills» (which are the basic components of concept «competence») is analyzed. It has been shown, that Ukrainian education is in a crisis condition, particularly with regard to teaching mathematical and natural-scientific disciplines. Some reasons of such a threatening to the national security of the state phenomenon as tangible outflow of Ukrainian citizens to other countries for business or studying have been also analyzed in the context of Ukrainian education policy. Judging by the impressive scale of labor and academic migration of Ukrainians, there is rendering lifeless of not only labor and mobilization resources but also the national gene pool of Ukraine. Some possible ways of addressing these negative phenomena have been considered. Рассмотрено мировые тенденции развития образования и образовательной политики государств в условиях глобализации, особенности и место образования Украины на международном рынке образовательных услуг. Принимая во внимание, что проблемы национальной безопасности стоят сегодня в центре внимания большинства цивилизованных стран, межгосударственных институций и общественных объединений, проанализировано содержание понятий «образовательная политика» и «национальная безопасность» Исследовано роль образования в обеспечении обороноспособности и безопасности государства, взаимосвязь образования, образовательной политики и национальной безопасности, а также влияние человеческого капитала и его составляющих на национальную безопасность Украины в контексте отечественного и международного опыта. Показано, что одним из основных факторов развития человеческого капитала, а, отсюда, и национальной безопасности, является не просто повышение качества образования как такого, а, в первую очередь, повышение качества преподавания математических и естественно-научных дисциплин в системах как среднего, так и высшего образования. В связи с внедрением в отечественном образовании компетентностного подхода проанализировано суть понятий «знания», «умения» и «навыки», которые являются основными составляющими понятия «компетентность». Показано, что украинское образование находится в кризисном состоянии, особенно в вопросе преподавания математических и естественно-научных дисциплин. В контексте образовательной политики Украины проанализировано также причины такого угрожающего для национальной безопасности государства явления как ощутимый отток украинских граждан в другие страны на работу или учебу. Судя по впечатляющим масштабам трудовой и академической миграции украинцев, происходит обескровливание не только трудовых и мобилизационных ресурсов, но и национального генофонда Украины. Рассмотрено возможные пути устранения указанных отрицательных явлений. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-11-01
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/13983
10.18372/2310-5461.43.13983 |
|
Source |
Наукоємні технології; Том 43, № 3 (2019); 320-329
Science-based technologies; Том 43, № 3 (2019); 320-329 Наукоемкие технологии; Том 43, № 3 (2019); 320-329 |
|
Language |
uk
|
|