Record Details

MULTINATIONAL ENTERPRISES: APPROACHES TO TERMINOLOGY

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title MULTINATIONAL ENTERPRISES: APPROACHES TO TERMINOLOGY
МНОГОНАЦИОНАЛЬНЫЕ ПРЕДПРИЯТИЯ: ВОПРОСЫ ТЕРМИНОЛОГИИ
БАГАТОНАЦІОНАЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА: ПИТАННЯ ТЕРМІНОЛОГІЇ
 
Creator РОГАЧ, О. І.; Київський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Subject multinational enterprise; transnational corporations; international production; foreign direct investments; cross-border mergers and acquisitions; global value chains
339.92
многонациональные предприятия; транснациональные корпорации; международное производство; прямые иностранные инвестиции; трансграничные слияния и поглощения; глобальные цепочки создания стоимости
339.92
багатонаціональні підприємства; транснаціональні корпорації; міжнародне виробництво; прямі іноземні інвестиції; транскордонні злиття та поглинання; глобальні ланцюжки створення вартості
339.92
 
Description This article analyzes the terminology of enterprises engaged in international production on the basis of foreign direct investment. It shows the historical circumstances and basic approaches to their definition and names, generalizes the theoretical views on classification of international firms and the essential features of these companies. The article gives some arguments for using the term multinational enterprise, as one that more accurately reflects the key features of modern internationalization of firms and allows to get a deeper understanding of the global value creating peculiarities. 
Эта статья анализирует эволюцию терминологии предприятий, осуществляющих международное производство на основе прямых иностранных инвестиций. Она показывает исторические обстоятельства возникновения и изменения их названия, обобщает теоретические подходы основных течений исследований международных фирм по этому вопросу и сущностных черт этих компаний. В статье обосновывается целесообразность использования термина многонациональное предприятие, как такого, что более точно отображает ключевые черты современной интернационализации фирм и позволяет глубже понять особенности процесса создания стоимости.
Ця стаття аналізує еволюцію термінології підприємств, що здійснюють міжнародне виробництво на основі прямих іноземних інвестицій. Вона показує історичні обставини виникнення  та зміни їх назви, узагальнює теоретичні підходи основних течій дослідження міжнародних фірм щодо цього питання та сутнісних рис цих компаній. В статті обґрунтовується доцільність використання терміну багатонаціональне підприємство, як такого що більш точно відображує ключові риси  сучасної інтернаціоналізації фірм та дозволяє глибше зрозуміти особливості процесу створення вартості.
 
Publisher Національний авіаційний університет
 
Contributor


 
Date 2019-11-12
 
Type Рецензована стаття
 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SR/article/view/14168
 
Source Стратегія розвитку України; № 1 (2019); 7-13
Strategy of Ukraine. Economics, sociology, law; № 1 (2019); 7-13
Стратегия развития Украины. Экономика, социология, право; № 1 (2019); 7-13
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ