Record Details

PLACE OF DEONTOLOGICAL THEORY IN HIGHER SCHOOL PRACTICE

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PLACE OF DEONTOLOGICAL THEORY IN HIGHER SCHOOL PRACTICE
МІСЦЕ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ У ПРАКТИЦІ ВИЩОЇ ШКОЛИ
 
Creator Матвійчук, Андрій Васильович; Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем'янчука
 
Subject deontology; deontological theory; values; deontological values; higher education; innovative education

деонтологія; деонтологічна теорія; цінності; деонтологічні цінності; вища школа; інноваційна освіта
167.7+504.062(045)
 
Description Purpose: to conceptualize the place of deontological theory in the practice of modern national higher education. In order to achieve this goal, the nature and peculiarities of the theory of due are analysed, as well as the prospects for applying its principles and ideas in the educational process. Results: the theoretical nature of the research established the specific nature of the theory of due, principles and ideas of which become relevant in the context of the restructuring of social relations, the revision of values and value orientations, the practical implementation of which, among other things, requires reference to the categories of due, obligation, duty, responsibility, etc. Discussion: educational practice in higher education predicts not only freedom and democracy values engaging, but also creating the conditions for forming a system of imperatives socially acceptable personal (in particular, professional) behaviour. The article deals with the place of deontological theory in the practice of higher education. The author explains his position by the specific nature of the theory of due, principles and ideas of which become relevant in the context of the social relations restructuring, revision of values and value orientations, practical implementation of which, among other things, calls for the categories of due, obligation, responsibility and so on. The material presented above is obviously debatable as to the place of deontological theory in higher education practice. In no way denying the general trend towards the promotion by the higher education institutions of the ideas and values typical and standard for education and intellectual priorities of Europe, we insist on the need to address within the national education system the theme of the values of duty, responsibility, self-restraint in the interests of society, ie theory of due. Our position is based on the fact that deontological discourse is also an integral part of the European intellectual culture, and among the values of Europe, the already mentioned values of duty and responsibility, without which the universally recognized ideas of the rule of law and justness, are practically impossible.
Мета: концептуалізувати місце деонтологічної теорії у практиці сучасної національної вищої школи. Задля досягнення вказаної мети аналізуються характер та особливості теорії належного, а також перспективи звернення в освітньому процесі до її принципів та ідей. Результати: за допомогою теоретичних методів дослідження встановлено специфічний характер теорії належного, принципи та ідеї якої набувають актуальності у контексті перебудови суспільних відносин, перегляду цінностей та ціннісних орієнтації, практична реалізація яких, серед іншого, потребує звернення до категорій належного, обов’язку, відповідальності тощо. Обговорення: практика освітньої діяльності у вищий школі передбачає не лише залучення до цінностей свободи та демократії, але й створення умов для формування системи імперативів суспільно-прийнятної особистої (зокрема, професійної) поведінки.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2019-10-10
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/13938
10.18372/2307-9061.52.13938
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 3, № 52 (2019); 40-46
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 3, № 52 (2019); 40-46
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 3, № 52 (2019); 40-46
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ