Record Details

RESEARCH ON FIRST-YEAR STUDENTS’ STEREOTYPES ABOUT LAWYER’S IMAGE: THE GENDER APPROACH

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title RESEARCH ON FIRST-YEAR STUDENTS’ STEREOTYPES ABOUT LAWYER’S IMAGE: THE GENDER APPROACH
ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНИХ СТЕРЕОТИПІВ ОБРАЗУ ЮРИСТА У СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ: ГЕНДЕРНИЙ ПІДХІД
 
Creator Головко, Світлана Григорівна; Національний авіаційний університет
Жук, Юрій Олексійович; Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
 
Subject professional training of future lawyers; stereotypical image of a lawyer; factor analysis

професійна підготовка майбутніх юристів; стереотипний образ юриста; факторний аналіз
37.015.3:347.96-057.875(045)
 
Description Purpose: to study the stereotypical image of a lawyer formed by first year law students as a prerequisite for professional development of personality and factors influencing this process. Methods: questionnaire (a specially designed questionnaire was used as a tool, which included questions selected by the authors of the methodology based on the analysis of studies in the field of legal psychology, and which determine the key characteristics (personal qualities) of the lawyer); factor and variance analysis. Results: it is shown that as a form of individual consciousness of high school graduates’ stereotypes fulfill a social-regulating function, act as an important component of the system of factors influencing the formation of goals for determining the direction of further vocational education and motivation for admission to the relevant institution of higher education. Average rank values, variance, and standard deviations of the mean distribution were calculated for each matrix. The hypothesis of the study was confirmed, which is that the system of characteristics of a specialist in the field of justice, which is formed from students of the first year of law school, depends on the gender of the student. It is substantiated that the primary images-stereotypes of the lawyer formed by the first-year students have clearly expressed gender characteristics that should be taken into account in the further purposeful formation of the image of the lawyer-professional. It was found out that it is worthwhile to avoid negative gender stereotypes, evaluative judgements in the process of evaluating students, focus one’s attention at complementary roles of men and women in life and social situations, equal opportunities for personality and professional development and promotion. It was concluded that educational process in a modern legal educational body should take place considering gender peculiarities of the youth; it can ensure innovative nature and personality orientation as a condition for teaching a well-qualified specialist and a development of a creative and harmonious personality. Discussion: the results of the analysis of the influence of the factors identified in the study on the formation of first-year law students stereotypes of the lawyer is an important condition for specifying pedagogical measures to develop the professional orientation of future lawyers.
Мета: дослідження стереотипного образу юриста, який  сформований у   студентів першого курсу юридичного факультету, як передумови  професійного становлення особистості та факторів впливу на цей процес. Методи: анкетування (у якості інструменту використано спеціально розроблену  анкету,  що включала питання, відібрані авторами методики на основі аналізу  досліджень в галузі юридичної психології, і які  визначають ключові характеристики (особистісні якості) юриста); факторний та дисперсійний аналіз. Результати: показано, що особистісні стереотипи, як форма індивідуальної свідомості випускника середньої школи, виконують соціально-регулюючу функцію, виступаючи важливою складовою системи  факторів, що впливають на формування цілей відносно визначення напряму подальшої професійної освіти та мотивації для вступу до відповідного закладу вищої освіти. Для кожної матриці розраховувалися середні значення рангів, дисперсія та стандартні відхилення розподілу середніх значень. Підтверджено гіпотезу дослідження, яка полягає в тому, що система характеристик фахівця в галузі юстиції, яка сформована у студентів першого курсу юридичного факультету, залежить від статі студента. Обґрунтовано, що первинні образи-стереотипи юриста, сформовані у студентів-першокурсників, мають явно виражені гендерні ознаки, які необхідно враховувати у процесі подальшого цілеспрямованого формування образу юриста-професіонала. З’ясовано, що під час оцінювання результатів навчання студентів доцільно уникати негативних гендерних стереотипів, оцінних суджень на підставі гендерної приналежності, акцентувати увагу на взаємодоповнюваності соціально та професійно значущих ролях жінок і чоловіків у життєвих і професійних ситуаціях, на рівності можливостей особистісного та професійного розвитку і кар’єрного зростання. Зроблено висновок, що реалізація освітнього процесу у сучасному вищому юридичному навчальному закладі має відбуватися з урахуванням гендерних особливостей студентської молоді, що забезпечить його інноваційний характер та особистісну зорієнтованість як умову підготовки висококваліфікованого фахівця та розвитку творчої і гармонійної особистості. Обговорення: результати аналізу впливу визначених у дослідженні факторів на формування у студентів першого курсу стереотипів юриста є важливою умовою конкретизації педагогічних заходів щодо розвитку професійної спрямованості майбутніх юристів.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2019-10-10
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/13970
10.18372/2307-9061.52.13970
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 3, № 52 (2019); 167-175
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 3, № 52 (2019); 167-175
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 3, № 52 (2019); 167-175
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ