Record Details

Дизайн-ергономічні чинники створення візуальних інформаційних систем

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Дизайн-ергономічні чинники створення візуальних інформаційних систем
Design ergonomic factors for the creation of visual information systems
Дизайн-ергономические факторы создания визуальных информационных систем
 
Creator Svirko, V.; УкрНДІ дизайну та ергономіки НАУ
Rubtsov, A.; НДЧ НАУ
Chemakina, O.; ННІ аеропортів НАУ
 
Subject Графічні знаки; інформаційні повідомлення; системи візуальної інформації; носії візуальної інформації; дизайн-ергономічні принципи; фактори; заходи щодо створення СВІ.
331.101.1:72.012(075.8)
Graphic signs; information messages; visual information systems; visual information carriers; design-ergonomic principles; factors; measures for the creation of visual information systems.
331.101.1:72.012(075.8)
Графические знаки; информационные сообщения; системы визуальной информации; носители визуальной информации; дизайн-эргономические принципы; факторы; мероприятия по созданию СВИ.
331.101.1:72.012(075.8)
 
Description Розроблення сучасних систем знакової візуальної інформації – складний творчий процес, у якому беруть участь фахівці різних профілів: ергономісти, дизайнери, психологи, лінгвісти. Специфіка процесу вимагає проведення експериментальних досліджень щодо сприйняття текстових і знакових повідомлень, всебічного аналізу проектованого об'єкта, розроблення принципів розміщення носіїв візуальної інформації, створення системи графічних знаків, колірної гами, розмірно-модульної системи. Аналіз проблем створення системи візуальної інформації (СВІ), багаторічний досвід їх проектування за розробленими і апробованими методологічними підходами дозволяють сформулювати авторське уявлення, своєрідну концептуальну модель проектування графічних  засобів інформації, яка базується на чітко визначених дизайн-ергономічних принципах, факторах створення СВІ і заходах з їх застосування.
Тhe development of modern systems of iconic visual information is a complex creative process, involving specialists of different profiles: ergonomists, designers, psychologists, linguists. Specificity of the process requires experimental studies on the perception of text and symbolic messages, a comprehensive analysis of the projected object, the development of the principles for placing media of visual information, the creation of the system of graphic signs, color scale, and a dimensional-modular system. The analysis of the problems of the creation of iconic visual information, long-term experience of their design in accordance with the developed and approved methodological approaches allow us to formulate the author's idea, a kind of conceptual model for the design of graphic systems based on well-defined design-ergonomic principles, on the factors behind the creation of visual information systems and on activities for their use. Design of the components of iconic visual information requires the observance of system-based principles: informativeness, functionality, universality, content creation, figurative expressiveness, targeting. When creating and applying iconic visual information it is necessary to take into account the main factors of the operation of information graphics and recommendations for the implementation of these factors: detection, independence from sources of distraction, structuring of distinction, interpretation, concordance, sequence. In modern systems of iconic visual information it is expedient to apply such measures: involvement of the user in the processes of analysis and evaluation of sign information; visualization and coding of the necessary functional components of the systems of iconic visual information; use of expressive means of graphic speech in sign messages; application of corporate style; the introduction of continuous professional monitoring of the state of the visual information environment, the effectiveness of SVI and its individual components.
Разработка современных систем знаковой визуальной информации – сложный творческий процесс, в котором участвуют специалисты разных профилей: эргономисты, дизайнеры, психологи, лингвисты. Специфика процесса требует проведения экспериментальных исследований по восприятию текстовых и знаковых сообщений, всестороннего анализа проектируемого объекта, разработки принципов размещения носителей визуальной информации, создания системы графических знаков, цветовой гаммы, размерно-модульной системы. Анализ проблем создания СВИ, многолетний опыт их проектирования по разработанным и апробированным методологическим подходам позволяют сформулировать авторское представление, своеобразную концептуальную модель проектирования графических средств информации, базирующуюся на четко определенных дизайн-эргономических принципах, факторах создания СВИ и мероприятиях по их использованию.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-12-26
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13476
10.18372/2415-8151.15.13476
 
Source Теорія та практика дизайну; № 15 (2018); 149-173
Теория и практика дизайна; № 15 (2018); 149-173
Theory and practice of design; № 15 (2018); 149-173
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ