Record Details

Typology of the Forms of Children Playing Environment in the Public Institutions

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Typology of the Forms of Children Playing Environment in the Public Institutions
Типологія форм дитячого ігрового середовища у громадських закладах
Типология форм детской игровой среды в общественных заведениях
 
Creator Bondarchuk, Y.; Луцький національний технічний університет
 
Subject Children playing environment; public institution; integration; internalized children playing environment; exteriorized children playing environment; natural and climatic factor; social and economic factor; functional and typological factor.
7.012:712.256 (043.3)
Дитяче ігрове середовище (ДІС); громадський заклад; інтеграція; інтеріоризоване ДІС; екстеріоризоване ДІС; природно-кліматичний; соціально-економічний; функціонально-типологічний фактор; відпочинково-розважальне ДІС; освітньо-виховне ДІС.
7.012:712.256 (043.3)
Детская игровая среда (ДИС); общественное заведение; интеграция; интериоризованное ДИС; екстериоризованное ДИС; природно-климатический; социально-экономический; функционально-типологический фактор; ДИС отдыха и развлечения.
7.012:712.256 (043.3)
 
Description The scientific article highlights the typology of children playing environment in public institutions. The formation of the children playing environment reflects the process of transition from an exteriorized to an internized form. Integration of the children playing environment with various types of public institutions is due to the natural-climatic, socio-economic, localization-time and functional-typological factors. Typological differentiation of children playing environment in public institutions was defined by needs of children, the functions of the play and types of the public institutions by functional purposes. Under the influence of the functional-typological factor were formed leisure and entertainment, educational, diagnostic and therapeutic types of the children playing environment. Every type of children playing environment meets the needs of children and the corresponding playing functions: entertaining, communicative, social and cultural, health. The entertainment function is inherent by all types of children playing environment. It is the main for the leisure and entertainment type of children's children playing environment. Communicative and socio-cultural functions inherent by educational type of children playing environment. The recreational function of the play is realized through playing therapy in the diagnostic and therapeutic type of children playing environment. Leisure and entertainment type of children playing environment is the most widespread and typical for institutions of trade, public catering, transport services and entertaining establishments; educational type - for preschool and educational, cultural-entertainment and religious public institutions; diagnostic-medical type - for health and recreation establishments. It is determined that the presence of selected typological groups reveals the entertaining, educational and therapeutic value of the play.
Наукова стаття висвітлює типологію дитячого ігрового середовища у закладах громадського призначення. Формування дитячого ігрового середовища відображає процес переходу від екстеріоризованого до інтеріоризованого виду. Інтеграція дитячого ігрового середовища з різними типами громадських закладів зумовлена природно-кліматичним, соціально-економічним, локалізаційно-часовим та функціонально-типологічним факторами. Типологічну диференціацію визначили функції гри та типи громадських закладів за функціональним призначенням. Інтегративні процеси привели до створення відпочинково-розважального, освітньо-виховного та діагностично-лікувального типів дитячого ігрового середовища. Кожен тип дитячого ігрового середовища відповідає потребам дітей та відповідним функціям ігор: розважальній, комунікативній, соціокультурній, оздоровчій. Визначено, що наявність виділених типологічних груп виявляє розважальне, навчальне та лікувальне значення гри.
Научная статья освещает типологию детской игровой среды в учреждениях общественного назначения. Формирование детской игровой среды отражает процесс перехода от екстериоризованного к интериоризованному виду. Интеграция детской игровой среды с различными типами общественных заведений обусловлена природно-климатическим, социально-экономическим, локализационно-временным и функционально-типологическим факторами. Типологическую дифференциацию определили функции игры и типы общественных заведений по функциональному назначению. Интегративные процессы привели к созданию развлекательного, образовательно-воспитательного и диагностично-лечебного типов детской игровой среды. Каждый тип детской игровой среды соответствует потребностям детей и соответствующим функциям игр: развлекательной, коммуникативной, социокультурной, оздоровительной. Определено, что наличие выделенных типологических групп обнаруживает развлекательное, учебное и лечебное значение игры.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-05-22
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13451
10.18372/2415-8151.14.13451
 
Source Теорія та практика дизайну; № 14 (2018); 39-50
Теория и практика дизайна; № 14 (2018); 39-50
Theory and practice of design; № 14 (2018); 39-50
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ