Прийоми реплікаціі в дизайні інтер’єру
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Прийоми реплікаціі в дизайні інтер’єру
Replication expedients in interior design Приемы репликации в дизайне интерьера |
|
Creator |
Bazhiievska, N.; Національний авіаційний університет, м. Київ
|
|
Subject |
Реплікація; стилізація; естетика; артефакт; арт-дизайн; дизайн інтер'єру; стиль; художній образ; авторський стиль; формоутворення.
7.012: 721:747(043.2) Replication; stylization; aesthetics; artifact; art design; interior design; style; artistic image; author's style. 7.012: 721:747(043.2) Репликация; стилизация; эстетика; артефакт; арт-дизайн; дизайн интерьера; стиль; художественный образ; авторский стиль; формообразование. 7.012: 721:747(043.2) |
|
Description |
у статті розглядаються приклади застосування реплікації в дизайні окремих елементів наповнення та інтер’єру вцілому, як складного об’єкта. На основі аналізу розробок відомих дизайнерів виявлені основні прийоми реплікації в проектуванні інтер’єрів: відтворення форми, створення аналогу конструкції, запозичення технології виготовлення, копіювання функціональної схеми, стилізація за рахунок використання артефактів як ознак того чи іншого стилю, реплікація філософських принципів формоутворення. Доведена доцільність реплікації в дизайн-проектуванні. Показана ефективність реплікації у створенні образної концепції обєкту. Описан вплив прийомів реплікації на формування загального стилю. Продемонстрована роль репліки в розкритті авторської індивідуальності митця чи винахідника. Означений соціально-культурний потенціал репліки в авторському стилі відомих дизайнерів.
The article deals with replication – creation of non-identical copy in design. This is a method of actively involving previous product design developments and characteristic style features in contemporary design and production. Examples of the implemented replication in the design of individual elements and the interior as a complex object are given. Demonstration of known forms and objects propagates aesthetics of a certain style and material. Based on the analysis of well-known designers’ products the main techniques of replication in the interior design were found: the reproduction of the form in new materials and technologies, the creation of an analogue of the design, the borrowing of manufacturing technology in new forms, copying of functional characteristics and features, stylization by implementation of artifacts as signs of another style, the replication of the shape forming philosophical. The expediency of replication in design. The efficiency of replication in the figurative concept creation is shown. The influence of replication techniques on the common style formation is described. The role of a replica in revealing the author's individuality of the artist or inventor is demonstrated. In the article social and cultural potential of replicas in the author's style of famous designers is described. The use of borrowed artifacts without a common scenario and a new concept should be considered inappropriate. This leads to a negative eclectic result. For example, popular phrase: "the interior in the style ... (the name of a historical style)" – is not suitable for professional use for the description of nowadays projects. In the future, it is planned to investigate means of replication and the aspect of replication of natural materials in technological substitutes. В статье рассматривается репликация – создание неидентичной копии в дизайне. Это – метод активного привлечения предыдущих наработок предметного дизайна и характерных стилевых признаков в современное проектирование и производство. Приведены примеры применения репликации в дизайне отдельных элементов и интерьера в целом, как сложного объекта. Демонстративное использование известных форм и объектов, пропагандирует эстетику определенного стиля и материала. На основе анализа разработок известных дизайнеров выявлены основные приемы репликации в проектировании интерьеров: воспроизведение формы в новых материалах и технологиях, создание аналога конструкции, заимствование технологии изготовления в новых формах, копирование функциональных характеристик и особенностей, стилизация за счет использования артефактов как признаков того или иного стиля, репликация философских принципов формообразования. Доказана целесообразность репликации в дизайне. Показана эффективность репликации в создании образной концепции объекта. Описано влияние приемов репликации на формирование общего стиля. Продемонстрирована роль реплики в раскрытии авторской индивидуальности художника или изобретателя. Акцентирован социально-культурный потенциал реплики в авторском стиле известных дизайнеров. Неуместной практикой следует считать использование заимствованных артефактов без общего сценария и новой концепции. Это приводит к негативному эклектичному результату. Так, распространенная сегодня фраза: «интерьер в стиле ... (название минувшего исторического стиля)» – непригодна к профессиональному применению для описания современных разработок. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-05-22
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13450
10.18372/2415-8151.14.13450 |
|
Source |
Теорія та практика дизайну; № 14 (2018); 27-38
Теория и практика дизайна; № 14 (2018); 27-38 Theory and practice of design; № 14 (2018); 27-38 |
|
Language |
uk
|
|