Особливості використання мінералів природних форм у перснях Андрія Комарова
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Особливості використання мінералів природних форм у перснях Андрія Комарова
Features of the use of minerals of natural forms in the rings of Andrei Komarov Особенности использования минералов природных форм в перстнях Андрея Комарова |
|
Creator |
Trykolenko, S.; Національний авіаційний університет, м. Київ
|
|
Subject |
Ювелірне мистецтво; мінерал; камінь; Андрій Комаров; філігрань; природна форма; необроблені камені; перлини; срібло.
739.2:745.55 Jewelry; mineral; stone; pearl; Andriy Komarov; filigree. 739.2:745.55 Ювелирное искусство; минерал; камень; Андрей Комаров; филигрань; природная форма; необработанные камни; жемчуг; серебро. 739.2:745.55 |
|
Description |
Стаття пропонує читачам ознайомитися з однією із найцікавіших тенденцій сучасного ювелірного мистецтва – використанні мінералів природних форм, з мінімальним втручанням обробки. Протягом багатьох століть натуральні форми кристалів нівелювалися, руйнувалися внаслідок огранки та надання їм стандартних силуетів. У статті наводяться приклади перснів молодого українського ювеліра Андрія Комарова, під час створення яких майстер базувався на гармонії природних форм, структур та забарвлення, підбираючи до них оправи, які б найкраще доповнювали вставки, при цьому не заважаючи їх сприйняттю глядачем. Митець використовує одну з найдавніших ювелірних технік – філігрань, створюючи художньо досконалі композиції, які розкривають природний потенціал обраних мінералів. Розглядаються різні варіанти вирішення перснів на основі однакових матеріалів.
This article offers readers to get acquainted with one of the most interesting tendencies in contemporary jewelry art - the use of minerals of natural forms, with minimal interference of processing. For many centuries, the natural forms of crystals were leveled, destroyed as a result of the cut and give them standard silhouettes. The article gives examples of the rings of the young Ukrainian jeweler Andriy Komarov, during the creation of which the master was based on the harmony of natural forms, structures and colors, selecting the settings that would best complement the inserts, without interfering with their perception by the viewer. The artist uses one of the oldest jewelry techniques - filigree, creating artistically perfect compositions that reveal the natural potential of selected minerals. Different variants of the solution of rings on the basis of identical materials are considered. This form of jewelry is like a ring that has a thousand-year history, and combines it in itself powerful sacred, protective and purely decorative function. The traditions of creating rings during their evolution have passed many stages and there are many artistic and creative techniques practical embodiment of author's ideas. Andriy Komarov based on the form and structure of the selected mineral, respectively to them develops the concept of the setting, forming it from the clear geometrically correct lines or vice versa, creating a complicated ornament of chaotic, lenovo-like lace, which It covers the inset, like stalks of ivy mountain stones. Having considered some of Andrei Komarov's rings, it is possible arguing that the master thoroughly reveals the potential natural forms of minerals, and also profitable uses them unpolished surfaces. It is also worth noting that he is perfectly selects all the compositional components of the product - the scale inserts-options-rings do not contradict each other, forming the only integral harmony. Данная статья предлагает читателям ознакомиться с одной из самых интересных тенденций современного ювелирного искусства – использовании минералов природных форм, с минимальным вмешательством обработки. В течение многих веков натуральные формы кристаллов нивелировались, разрушались вследствии огранки и предоставления им стандартных силуэтов. В статье приводятся примеры колец молодого украинского ювелира Андрея Комарова, при создании которых мастер базировался на гармонии природных форм, структур и окраски, подбирая к ним оправы, которые лучше дополняли вставки, при этом не мешая их восприятию зрителем. Художник использует одну из древнейших ювелирных техник - филигрань, создавая художественно совершенные композиции, которые раскрывают естественный потенциал избранных минералов. Рассматриваются различные варианты решения колец на основе одинаковых материалов. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-05-22
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/13461
10.18372/2415-8151.14.13461 |
|
Source |
Теорія та практика дизайну; № 14 (2018); 160-169
Теория и практика дизайна; № 14 (2018); 160-169 Theory and practice of design; № 14 (2018); 160-169 |
|
Language |
uk
|
|