Record Details

ЗМІНА ЧУТЛИВОСТІ ІНДИКАТОРА ВТОМИ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО БАГАТОФУНКЦІОНАЛЬНОСТІ

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ЗМІНА ЧУТЛИВОСТІ ІНДИКАТОРА ВТОМИ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО БАГАТОФУНКЦІОНАЛЬНОСТІ
VARIABILITY OF THE FATIGUE INDICATOR SENSITIVITY AS A WAY TO ITS MULTIPLE FUNCTIONALITIES
 
Creator Карускевич, Михайло Віталійович
Маслак, Тетяна Петрівна
Салій, Сергій Сергійович
Линник, Олександр Петрович
 
Subject втома літаків; індикатор втоми; метод скінченних елементів; чутливість індикатору
УДК 620.179.1
aircraft fatigue; fatigue indicator; finite element analyses; sensitivity of indicator

 
Description В статті показана можливість зміни чутливості індикаторів втоми відповідно до умов навантажування об’єктів, втомне пошкодження яких контролюється. Розробка індикаторів втоми є результатом багаторічних досліджень втомного пошкодження монокристалічного алюмінію та полікристалічних алюмінієвих сплавів, що проводяться в Національному авіаційному університеті. В основі досліджень є процес формуванням деформаційного рельєфу на поверхні алюмінієвого сплаву Д16АТ під дією циклічних навантажень, а також тісна кореляція між інтенсивністю рельєфу та режимами навантаження. В статті представлена концепція індикатора втоми, що може реагувати на експлуатаційні навантаження різних конструктивних елементів літака так само як і на навантаження інших металевих  конструкцій. Чутливість індикаторів втоми суттєво залежить від перерозподілу напружень в перерізах індикатору. Запропоновано кількісну характеристику – коефіцієнт чутливості. Зміною геометрії індикаторів можна досягти чутливості, необхідної для реагування стану поверхні індикатору на зовнішнє механічне навантажування. Оптимізація геометрії індикаторів досягається застосуванням методу скінченних елементів. Важливим результатом роботи є також перевірка працездатності індикатора при дії стискаючих напружень. Показано, що в діапазоні визначених напружень стискання розглянута геометрія індикаторів не призводить до втрати стійкості. Таким чином, показана можливість застосування запропонованих індикаторів втоми для оцінки накопиченого втомного пошкодження елементів конструкцій літака, які працюють в умовах розтягу та стиску.
The paper describes the possibility to adjust the sensitivity of a fatigue damage indicator with respect to the loads applied to the monitored components. It is shown that the optimum geometry of the indicator and its sensitivity can be achieved by the application of the finite elements stress-strain analysis. This extends application of the proposed indicator onto a large number of aircraft components even those carrying small loads and loaded by compression. This approach provides also the additional possibilities to use fatigue indicators for inspection of wide range of engineering structures.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2019-03-02
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13482
10.18372/0370-2197.1(82).13482
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(82) (2019); 21-25
Problems of Friction and Wear; № 1(82) (2019); 21-25
Проблемы трения и изнашивания; № 1(82) (2019); 21-25
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ