ЗМІНА ЧУТЛИВОСТІ ІНДИКАТОРА ВТОМИ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО БАГАТОФУНКЦІОНАЛЬНОСТІ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ЗМІНА ЧУТЛИВОСТІ ІНДИКАТОРА ВТОМИ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО БАГАТОФУНКЦІОНАЛЬНОСТІ
VARIABILITY OF THE FATIGUE INDICATOR SENSITIVITY AS A WAY TO ITS MULTIPLE FUNCTIONALITIES |
|
Creator |
Карускевич, Михайло Віталійович
Маслак, Тетяна Петрівна Салій, Сергій Сергійович Линник, Олександр Петрович |
|
Subject |
втома літаків; індикатор втоми; метод скінченних елементів; чутливість індикатору
УДК 620.179.1 aircraft fatigue; fatigue indicator; finite element analyses; sensitivity of indicator — |
|
Description |
В статті показана можливість зміни чутливості індикаторів втоми відповідно до умов навантажування об’єктів, втомне пошкодження яких контролюється. Розробка індикаторів втоми є результатом багаторічних досліджень втомного пошкодження монокристалічного алюмінію та полікристалічних алюмінієвих сплавів, що проводяться в Національному авіаційному університеті. В основі досліджень є процес формуванням деформаційного рельєфу на поверхні алюмінієвого сплаву Д16АТ під дією циклічних навантажень, а також тісна кореляція між інтенсивністю рельєфу та режимами навантаження. В статті представлена концепція індикатора втоми, що може реагувати на експлуатаційні навантаження різних конструктивних елементів літака так само як і на навантаження інших металевих конструкцій. Чутливість індикаторів втоми суттєво залежить від перерозподілу напружень в перерізах індикатору. Запропоновано кількісну характеристику – коефіцієнт чутливості. Зміною геометрії індикаторів можна досягти чутливості, необхідної для реагування стану поверхні індикатору на зовнішнє механічне навантажування. Оптимізація геометрії індикаторів досягається застосуванням методу скінченних елементів. Важливим результатом роботи є також перевірка працездатності індикатора при дії стискаючих напружень. Показано, що в діапазоні визначених напружень стискання розглянута геометрія індикаторів не призводить до втрати стійкості. Таким чином, показана можливість застосування запропонованих індикаторів втоми для оцінки накопиченого втомного пошкодження елементів конструкцій літака, які працюють в умовах розтягу та стиску.
The paper describes the possibility to adjust the sensitivity of a fatigue damage indicator with respect to the loads applied to the monitored components. It is shown that the optimum geometry of the indicator and its sensitivity can be achieved by the application of the finite elements stress-strain analysis. This extends application of the proposed indicator onto a large number of aircraft components even those carrying small loads and loaded by compression. This approach provides also the additional possibilities to use fatigue indicators for inspection of wide range of engineering structures. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2019-03-02
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13482
10.18372/0370-2197.1(82).13482 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(82) (2019); 21-25
Problems of Friction and Wear; № 1(82) (2019); 21-25 Проблемы трения и изнашивания; № 1(82) (2019); 21-25 |
|
Language |
uk
|
|