Record Details

РОЗРАХУНКОВА ОЦІНКА ВПЛИВУ КОЕФІЦІЄНТА ТЕРТЯ КОВ-ЗАННЯ НА ДОВГОВІЧНІСТЬ ЦИЛІНДРИЧНИХ ПРЯМОЗУБИХ ПЕРЕДАЧ

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title РОЗРАХУНКОВА ОЦІНКА ВПЛИВУ КОЕФІЦІЄНТА ТЕРТЯ КОВ-ЗАННЯ НА ДОВГОВІЧНІСТЬ ЦИЛІНДРИЧНИХ ПРЯМОЗУБИХ ПЕРЕДАЧ
COMPUTATIONAL ESTIMATION OF SLIDING FRICTION COEFFICIENT EFFECT ON DURABILITY OF STRAIGHT-CUT SPUR GEARINGS
 
Creator Чернець, Мирон Васильович
Кіндрачук, Мирослав Васильович
Тісов, Олександр Вікторович
Корнієнко, Анатолій Олександрович
Юрчук, Аліна Олександрівна
 
Subject циліндрична евольвентна зубчаста передача; коефіцієнт тертя ковзання; довговічність; контактний тиск
УДК 539.3: 539.538: 539.621
involute spur gear; sliding friction coefficient; durability; contact pressure

 
Description Запропоновано використання методики розрахунку зношування зубів на довговічність та умови їх зачеплення, яка заснована на феноменологічній розрахунковій моделі фрикційно - втомного зношування при терті ковзання З використанням розробленого методу розрахунку зношування і довговічності зубчастих передач проведено дослідження впливу коефіцієнта тертя ковзання на довговічність двох видів прямозубих циліндричних передач за однакових умов роботи: зі стальними зубчастими колесами і металополімерної з поліамідними колесами, армованими вуглецевими та скляними дисперсійними волокнами. Враховується також зміна умов зачеплення зубів (дво – одно – двопарне) та зміна умов їх трибоконтактної взаємодії внаслідок зношування. Встановлено, що передача зі стальними колесами має приблизно однакову довговічність, як металополімерна пряма передача зі стальною шестернею і склокомпозитним колесом у діапазоні f = 0,17…0,4. Довговічність металополімерних передач з вуглекомпозиту (прямої і оберненої) у кілька разів є більшою за довговічність металевої зубчастої передачі у діапазоні f = 0,1…0,4. Зокрема прямої передачі вона буде від 3,45 до 10,2 разів, а оберненої – від 10,3 до 3,7 рази  Подано графічно закономірності впливу коефіцієнта тертя ковзання на довговічність передач. Проведена оцінка максимальних контактних тисків у зачепленні цих передач свідчить, що їх найбільша величина буде на вході зубів в однопарне зачеплення. Спостерігається дуже значна відмінність між їх величиною у передачі з металевими колесами і металополімерними передачами. Зокрема для металополімерної вуглекомпозитної передачі вони є меншими близько 16 разів, а для металополімерної склокомпозитної передачі близько 18 разів. Також досліджена зміна початкових максимальних контактних тисків у зачепленні внаслідок зношування зубів та встановлено її закономірності. Отримані результати подано графічно, що унаочнює отримані закономірності.
It is proposed to use a method of gear teeth wear and durability calculation and calculation of conditions of their operations based on phenomenological model of calculation of frictional-fatigue wear during sliding friction. Using the developed method of wear and durability calculation gears, a study of the effect of sliding friction coefficient on durability of two types of straight-cut spur gears under identical working conditions was carried out: with steel gears and metal-polymer couple with polyamide wheels reinforced with carbon and dispersed glass fibers. It also takes into account the change of teeth engagement conditions (two - one - double) and the change of tribocontact interaction conditions as a result of wear. It has been established that the gear with steel wheels has approximately the same durability, as a metal-polymer direct transmissions with a steel pinion and a glass-composite gear in the range of = 0.17 ... 0.4. The durability of metal-polymer gear made of carbon-composite (direct and inverse) is several times greater than the durability of a metal gearing in the range of = 0.1 to 0.4. The regularities of the influence of sliding friction coefficient on the durability of gearings are presented. The estimation of the maximum contact pressures in the engagement of these transmissions shows that their largest value will be at the inlet of the teeth in one-sided engagement. There is a very significant difference between their value in transmission with metal gears and metal-polymer transmission. In particular, for metal-polymer carbon-composite transmission, they are smaller about 16 times, and for glass-fiber metal-composite transmission is less in about 18 times. Also, the change in the initial maximum contact pressures due to tooth wear and its regularity was determined. The obtained results are presented graphically, and this illustrates obtained regularities.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2019-03-02
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13481
10.18372/0370-2197.1(82).13481
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(82) (2019); 10-20
Problems of Friction and Wear; № 1(82) (2019); 10-20
Проблемы трения и изнашивания; № 1(82) (2019); 10-20
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ