Record Details

DEVELOPMENT OF THE INTERNATIONAL AIR LAW IN THE LEAGUE OF NATIONS SYSTEM

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DEVELOPMENT OF THE INTERNATIONAL AIR LAW IN THE LEAGUE OF NATIONS SYSTEM
РАЗВИТИЕ МЕЖДУНАРОДНОГО ВОЗДУШНОГО ПРАВА В СИСТЕМЕ ЛИГИ НАЦИЙ
РОЗВИТОК МІЖНАРОДНОГО ПОВІТРЯНОГО ПРАВА В СИСТЕМІ ЛІГИ НАЦІЙ
 
Creator Радзівілл, Олександр Анатолійович; Національний авіаційний університет
 
Subject sociological legal thinking; multilevel legal regulation; fragmentation of International Law; the spontaneous and rational component of social processes; self-fulfilling prophecies; the Versailles-Washington system of international relations

социологическое правопонимание; многоуровневость правового регулирования; фрагментация международного права; стихийная и рациональная составляющая социальных процессов; самосбывающиеся пророчества; Версальсько-Вашингтонская система международных отношений

соціологічне право розуміння; багаторівневість правового регулювання; фрагментація міжнародного права; стихійна і раціональна складова соціальних процесів; самоздійснювані пророцтва; Версальсько-Вашингтонська система міжнародних відносин
347.82(100):316(045)
 
Description Purpose: to show the International Air Law formation particularities, as a part of the new universal international-legal order under the aegis of the League of Nations. Methods of research: epistemological, comparative-historical, sociological and hermeneutic general-scientific and special methods. Results: the International Air Law codification important innovations have been shown, further determined in the practice of the international legal regulation at the universal level. Discussion: the problems of the multilevel sources of rule-making and the fragmentation of International Law issues solution should be based on the revealed by sociology regularities. The article shows the peculiarities of International Air Law formation at the beginning of the 20th century as a component of the first universal international law and order under the assistance of the League of Nations, formed as a response to fundamental social and geopolitical changes at the turn of the 19th-20th centuries. The intensification of attention to the experience of the formation of the Versailles-Washington system of international relations (the League of Nations system) is due to the existence of certain historical parallels between the transitional period of the 19th-20th centuries and the transitional period of the 20th-21st century. The tendency of the philosophical and political crises frequency on the verge of centuries is a kind of empirical generalization, at least for the history of societies that lead the chronology from AD. The more general trend is the periodic changes in the spontaneous and rational component of social processes: the attachment of crisis phenomena to the verge of centuries is due to the release of a human’s nature spontaneous component, where and when the value and ideological fundamentals on which the rational organization of public relations was based in the previous century, are critically revised, and new ones have not become a recognized factor in the solidarity of a society. This tendency, in its turn, is one of the manifestations of the phenomenon that is known in sociology under the title «self-fulfilling prophecies», when many individual expectations of certain events are combined in the «cooperative effect» of the mass mood, under the influence of which the expected events are implemented. Determined by the League of Nations fundamentals of the first universal international law and order organization remain to this day the constants of International Law. At the same time, in the light of the predominantly critical characteristics of their geopolitical dimension laid down by the efforts of diplomats substantially limited by the consciousness of the 19th century, the effective achievements of the International Air Law codification are out of the attention. Implemented for future cooperation, the Convention Relating to the Regulation of Aerial Navigation of October 13, 1919, adopted at the Paris Peace Conference, in the period between the two world wars ensured the rapid development of aviation at once on the level of international cooperation. The Convention with its annexes laid the fundamentals for multi-level air traffic regulation, involving in this process the rulemaking activity of other international institutions and bilateral agreements of the states, providing the legal basis for the regulation of private-law relations in the sphere of aviation communications.
Цель: показать особенности формирования международного воздушного права, как составляющей нового универсального международного правопорядка под эгидой Лиги Наций. Методы исследования: общенаучные и специальные методы – эпистемологический, сравнительно-исторический, социологический и герменевтический.  Результаты: показаны важные новеллы в кодификации международного воздушного права, в дальнейшем закрепленные в практике  международно-правового регулирования на универсальном уровне. Обсуждение: решение проблем многоуровневости источников нормотворчества и фрагментации международного права должно опираться на закономерности, выявленные социологией.
Мета: показати особливості формування міжнародного повітряного права, як складової нового універсального міжнародного правопорядку під егідою Ліги Націй. Методи дослідження: загальнонаукові та спеціальні методи – епістемологічний, порівняльно-історичний, соціологічний та герменевтичний. Результати: прослідковано вважливі новації в кодифікації міжнародного повітряного права, надалі закріплені в практиці  міжнародно-правового регулювання на універсальному рівні. Обговорення: вирішення проблем багаторівневості джерел нормотворчості і фрагментації міжнародного права має спиратися на закономірності, виявлені в соціології.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-12-18
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/13330
10.18372/2307-9061.49.13330
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 4, № 49 (2018); 24-31
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 4, № 49 (2018); 24-31
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 4, № 49 (2018); 24-31
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ