Record Details

Метод синтезу оптимального приймального каналу управління літальними апаратами

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Метод синтезу оптимального приймального каналу управління літальними апаратами
МЕТОД СИНТЕЗА ОПТИМАЛЬНОГО ПРИЕМНОГО КАНАЛА УПРАВЛЕНИЯ ЛЕТАТЕЛЬНЫХ АППАРАТОВ
SYNTHESIS METHOD OF OPTIMUM RECEIVABLE CHANNEL OF LITERAL APPARATUS MANAGEMENT
 
Creator Мишуков, О. М.; Харьковский национальный университет Воздушных Сил
Луценко, А. С.; Харьковский национальный университет Воздушных Сил
Цураніч, В. В.; Державний університет інфраструктури та технологій
Шаповалов, В. С.; Державний університет інфраструктури та технологій
Радченко, В. М.; Державний університет інфраструктури та технологій
 
Subject Транспортні технології
літальний апарат; управління польотом; приймальний канал; параметри руху; оптимальність
621.3(045)
Транспортные технологии
летательный аппарат; управление полетом; приемный канал; параметры движения; оптимальность
621.3(045)
transportation technology
aircraft; flight control; receiving channel; traffic parameters; optimality
621.3(045)
 
Description У роботі показано, що на етапі управління польотом літальних апаратів значна роль відводиться дослідженню їх тактико-технічних характеристик систем управління. Основним шляхом забезпечення високої точності управління польотом є побудова їх приймальних каналів оптимальним чином. Обґрунтовано, що закон руху літальних апаратів може бути з достатньо високою точністю апроксимований поліномом. Відзначено, що головна прикладна сторона щодо впровадження синтезованої системи фільтрації міститься в розробці та практичній реалізації цифрових мікропроцесорних пристроїв: дискримінаторів, блоків точності, фільтрів, блоків оцінки загальної точності фільтрації.
В работе показано, что на этапе управления полетом летательных аппаратов значительная роль отводится исследованию их тактико-технических характеристик систем управления. Основным путем обеспечения высокой точности управления полетом является построение их приемных каналов оптимальным образом. Обосновано, что закон движения летательных аппаратов может быть с достаточно высокой точностью аппроксимирована полиномом. Отмечено, что главная прикладная сторона по внедрению синтезированной системы фильтрации содержится в разработке и практической реализации цифровых микропроцессорных устройств: дискриминаторов, блоков точности, фильтров, блоков оценки общей точности фильтрации.
The paper shows that at the stage of flight control of aircraft, a significant role is played by the investigation of their tactical and technical characteristics of control systems. The main way of ensuring high accuracy of flight control is to construct their receiving channels in an optimal way. Synthesis of characteristics of the receiving channel of the control system of aircraft by the partial quality index, in particular, the minimum of the average quadratic error of measurement of navigational parameters of motion, is possible if the task of restoration of the law of motion is reduced to the task of reproducing one or more parameters of this law, which remain unchanged in time measurement. It is substantiated that the law of motion of aircraft can be reasonably approximated by a polynomial with sufficient accuracy. The purpose of the work is to develop a method for synthesizing the optimal receiving channel of the aircraft management system. The proposed structural scheme of the instrument of the parameters of the aircraft. The construction of measuring channels by the proposed method enables to provide the best (highest) characteristics of accuracy. Such measuring devices should be used at small intervals of observation. It is noted that the main application side for implementation of the synthesized filtration system is contained in the development and practical implementation of digital microprocessor devices: discriminators, precision blocks, filters, units for evaluating the overall accuracy of filtration. It has been shown that in existing airborne control systems, the channels are mainly based on quasi-optimal circuits. Consequently, such systems can be upgraded in such a way as to optimize their accuracy. To this end, it is proposed to use the proposed method for synthesizing the optimal receiver of the control and control system of aircraft. 
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-12-14
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/13284
10.18372/2310-5461.40.13284
 
Source Наукоємні технології; Том 40, № 4 (2018); 544-549
Science-based technologies; Том 40, № 4 (2018); 544-549
Наукоемкие технологии; Том 40, № 4 (2018); 544-549
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ