Record Details

TRIBOLOGICAL PROCESS CHARACTERISTICS ON THE BASIS OF A NEURON ACTIVATION MODEL OBTAINED THROUGH THE MULTI-OPTIONAL FUNCTIONS ENTROPY DOCTRINE

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TRIBOLOGICAL PROCESS CHARACTERISTICS ON THE BASIS OF A NEURON ACTIVATION MODEL OBTAINED THROUGH THE MULTI-OPTIONAL FUNCTIONS ENTROPY DOCTRINE
ХАРАКТЕРИСТИКА ТРИБОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ НА ОСНОВІ МОДЕЛІ АКТИВАЦІЇ НЕЙРОНУ ОТРИМАНОЇ ЧЕРЕЗ ЕНТРОПІЙНУ ДОКТРИНУ БАГАТООПЦІЙНИХ ФУНКЦІЙ
 
Creator Гончаренко, Андрій Вікторович
 
Subject tribology; friction; wear; optimization; entropy doctrine; multi-optionality; hybrid optional function; neuron activation; squashing function

трибологія; тертя; зношування; оптимізація; ентропійна доктрина; багатоопційність; гіб-ридна опційна функція; активація нейрону; функція активації
UDC 331.101.1:629.735.083:656.7.086(045)
 
Description It is made an attempt to propose some appropriate models of the friction and wear processes that could happen in the considered structural elements of the engineering units. The uncertainty measure in the given consideration is the entropy of the special hybrid-optional effectiveness functions. Such kind of entropy originates from the Jaynes’ principle, being adapted to the subjective entropy maximum principle, with the implementation possibilities to the applicable fields of aviation industry as that follows the readings of the references. The paper theoretically considers the possibility of the multi-optional hybrid functions entropy conditional optimization doctrine applicability with the purpose of discovering substantiated reason for the special hybrid-optional effectiveness functions existence, as well as the reasons for the formula optimality. The neuron model activation function, or a squashing function, of a sigmoid type function like logistic function, formula is obtained with taking into account the degree of uncertainty for a certain type hybrid-optional effectiveness functions. With the help of the variational principle it is shown the optimality of the formula. The evolution of the proposed at this paper approach from the subjective analysis to the hybrid multi-optional functions optimization doctrine implies the use of the hybrid multi-optional functions, as an objectively existing characteristic of a phenomenon, instead of the subjectively preferred, by a human, functions, since no one chooses the objectively existential reality. The approach has a significance of a plausible explanation for the phenomena stipulated by multi-optionality.
У наведеній роботі здійснено спробу запропонувати певні моделі, що підходять, процесів тертя та зношування, котрі могли би відбуватися в конструктивних елементах технічних виробів, які беруться до розгляду. Міра невизначеності у даному розгляді це є ентропія спеціальних гібридно-опційних функцій ефективності. Ентропія такого виду походить від принципу Джейнса, будучи адаптованою до принципу максимуму суб’єктивної ентропії, із імплементаційними можливостями до авіаційних галузей застосування, як це походить зі списку наведених посилань. Стаття розглядає теоретично можливість застосування доктрини умовної оптимізації ентропії багатоопційних гібридних функцій з метою відкриття обґрунтованої причини існування спеціальних гібридно-опційних функцій ефективності, а також причин оптимальності формули, що наводиться. Така формула, що вжита у якості моделі функції активації нейрону, або так звана «squashing function», типа сигмоїдальної функції, подібної до логістичної функції, отримується з урахуванням ступеня невизначеності певного типу гібридно-опційних функцій ефективності. За допомогою даного варіаційного принципу було показано оптимальність такого виду формули. Еволюція запропонованого у цій статті підходу, який є розвитком від суб’єктивного аналізу до оптимізаційної доктрини гібридних багатоопційних функцій, передбачає використання вказаних гібридних багатоопційних функцій, у якості об’єктивно існуючої характеристики певного явища, замість описаних суб’єктивно переважних, людиною, функцій, оскільки ніхто не обирає об’єктивно існуючої реальності. Даний підхід має значущість правдоподібного пояснення для таких явищ, обумовлених багатоопційністю.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2018-09-24
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13307
10.18372/0370-2197.3(80).13307
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 3(80) (2018); 32-35
Problems of Friction and Wear; № 3(80) (2018); 32-35
Проблемы трения и изнашивания; № 3(80) (2018); 32-35
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ