RECEPTION OF ROLE MAS-MEDIA IN THE LIFE OF SOCIETY IN SOCIO-PHILOSOPHICAL AND CULTURALOGICAL THEORIES OF XX ST.
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
RECEPTION OF ROLE MAS-MEDIA IN THE LIFE OF SOCIETY IN SOCIO-PHILOSOPHICAL AND CULTURALOGICAL THEORIES OF XX ST.
РЕЦЕПЦИЯ РОЛИ МАСС-МЕДИА В ЖИЗНИ ОБЩЕСТВА В социально-философской И КУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКИХ теории ХХ СТ. РЕЦЕПЦІЯ РОЛІ МАС-МЕДІА В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА В СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКИХ ТА КУЛЬТУРОЛОГІЧНИХ ТЕОРІЯХ ХХ СТ. |
|
Creator |
Ороховська, Л. А.; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
information society; mass media; mass communication; media culture; mass society; socio-philosophical and culturological theories; civilization development
17.011+316.454 информационное общество, СМИ, массовая коммуникация, медиакультура, массовое общество, социально-философские и культурологические теории, цивилизационное развитие. 17.011+316.454 інформаційне суспільство; мас-медіа; масова комунікація; медіакультура; масове суспільство; соціально-філософські та культурологічні теорії; цивілізаційний розвиток 17.011+316.454 |
|
Description |
The article deals with the socio-philosophical and culturological theories of the XXth century, devoted to the reception of media culture in the life of society. The comprehensive study of the influence of media culture on the social and cultural spheres of historical being reveals the system-forming functions of this phenomenon, its transformative impact on man, social groups and institutes of society. The research substantiates that, by denying the communicative forms of the previous cultural-historical epoch, the new media removes their elements, synthesizing more complex mechanisms of information and communication activity and strengthening the complex influence on man and society, forming new systems of social relations, mediating the socio-cultural sphere of society with communication technologies.
В статье рассматриваются социально-философские и культурологические теории ХХ в., Посвященные рецепции медиакультуры в жизни общества. Комплексное исследование влияния медиакультуры на социальную и культурную сферы исторического бытия позволяет выявить системообразующих функции этого феномена, его трансформирующий влияние на человека, социальные группы и институты общества. В исследовании обосновано, что, отрицая коммуникативные формы предыдущей культурно-исторической эпохи, новые медиа снимают их элементы, синтезируя более сложные механизмы информационно-коммуникационной деятельности и усиливая комплексное воздействие на человека и общество, формируя новые системы общественных отношений, опосредующих социокультурную сферу общества технологиями коммуникации. У статті розглядаються соціально-філософські та культурологічні теорії ХХ ст., присвячені рецепції медіакультури в житті суспільства. Комплексне дослідження впливу медіакультури на соціальну та культурну сфери історичного буття дозволяє виявити системоформуючі функції цього феномену, його трансформуючий вплив на людину, соціальні групи та інститути суспільства. У дослідженні обґрунтовано, що, заперечуючи комунікативні форми попередньої культурно-історичної епохи, нові медіа знімають їхні елементи, синтезуючи більш складні механізми інформаційно-комунікаційної діяльності та посилюючи комплексний вплив на людину і суспільство, формуючи нові системи суспільних стосунків, опосередковуючи соціокультурну сферу суспільства технологіями комунікації. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-05-02
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/13033
10.18372/2412-2157.27.13033 |
|
Source |
Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 27, № 1 (2018); 26-32
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 27, № 1 (2018); 26-32 Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 27, № 1 (2018); 26-32 |
|
Language |
uk
|
|