THE METHOD OF OPTIMIZATION OF THE PARAMETERS OF THEFRICTION UNIT DURING ELASTIC DEFORMATION OF THE ELEMENTS
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE METHOD OF OPTIMIZATION OF THE PARAMETERS OF THEFRICTION UNIT DURING ELASTIC DEFORMATION OF THE ELEMENTS
МЕТОД ОПТИМІЗАЦІЇ ПАРАМЕТРІВ ТРИБОСПРЯЖЕННЯ ПРИ ПРУЖНОМУ ДЕФОРМУВАННІ ЕЛЕМЕНТІВ |
|
Creator |
Кравцов, Віктор Іванович
Кіндрачук, Мирослав Васильович Радько, Олег Віталійович Гловин, Михайло Андрійович |
|
Subject |
—
— елемент шорсткості; опорна поверхня; деформування; диференційні рівняння; оптимальне проектування; цільова функція; чисельний розв'язок УДК 621.891 |
|
Description |
An example of the deformation of a rough element in a friction unit is given, and a technique is presented for studying the elastic deformation of this element relative to the surface on which it rests, with the simultaneous action of distributed and concentrated loads. In this case, further optimization of the deformation process with the refinement of the friction unit parameters is carried out. To accomplish the solution of the optimization problem, it is necessary first of all to have a technique that allows you to determine the stress-strain state of all the elements that are present in the friction unit. For this, a mathematical model is considered which describes the equilibrium and the elastic deformation of a spatially curved single element from which a friction unit can be composed. A method is presented for optimizing the parameters of a friction assembly under the condition of elastic deformation and in the presence of various non-linear inequality constraints on internal forces, displacements and geometric characteristics of the longitudinal axis. It uses methods of optimal control and nonlinear programming. The results of numerical calculation, which show the capabilities of the proposed method, are obtained.
На прикладі деформування елемента шорсткості у трибоспряженні представлена методика дослідження його пружного деформування відносно опорної поверхні при одночасній дії статичних розподілених і зосереджених навантажень з подальшою оптимізацією параметрів. Для цього коротко розглядається математична модель, що описує рівновагу та пружне деформування просторово викривленого елемента, його зовнішню та внутрішню геометрію. Представлено метод оптимізації параметрів трибоспряження за умовою деформівності при наявності різноманітних нелінійних обмежень-нерівностей на внутрішні зусилля, переміщення і геометричні характеристики подовжньої осі з використанням методів оптимального управління і нелінійного програмування. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-09-24
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13305
10.18372/0370-2197.3(80).13305 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 3(80) (2018); 24-31
Problems of Friction and Wear; № 3(80) (2018); 24-31 Проблемы трения и изнашивания; № 3(80) (2018); 24-31 |
|
Language |
uk
|
|