TO THE QUESTION OF CALCULATION AND DESIGN OF DIFFERENT TYPES OF DISKS FOR THE SUBJECTS OF MOTOR VEHICLES
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
TO THE QUESTION OF CALCULATION AND DESIGN OF DIFFERENT TYPES OF DISKS FOR THE SUBJECTS OF MOTOR VEHICLES
К ВОПРОСУ РАСЧЕТА И ПРОЕКТИРОВАНИЯ РАЗЛИЧНЫХ ТИПОВ ДИСКОВ ДЛЯ ТОРМОЗОВ ПОДКАТЕГОРИЙ АВТОТРАНСПОРТНЫХ СРЕДСТВ ДО ПИТАННЯ РОЗРАХУНКУ І ПРОЕКТУВАННЯ РІЗНИХ ТИПІВ ДИСКІВ ДЛЯ ГАЛЬМ ПІДКАТЕГОРІЙ АВТОТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ |
|
Creator |
Киндрачук, Мирослав Васильевич
Вольченко, Александр Иванович Малык, Владимир Яркович Журавлев, Дмитрий Юрьевич Витвицкий, Василий Степанович |
|
Subject |
subcategory of motor vehicles; disk-and-shoe brake; solid and self-ventilated brake disc; cool-ing elements; heat flow; surface and volumetric temperatures; main operational parameters; thermal conductivity and heat transfer coefficient
— подкатегория автотранспортных средств; дисково-колодочный тормоз; сплошной и самовентилируемый тормозной диск; элементы охлаждения; теп-ловой поток; поверхностная и объемная температуры; основные эксплуатаци-онные параметры; коэффициент теплопроводности — підкатегорія автотранспортних засобів; дисково-колодкове гальмо; суцільний і самовен-тильований гальмівний диск; елементи охолодження; тепловий потік; поверхнева і об’ємна температури; основні експлуатаційні параметри; коефіцієнти теплопровідності і тепло УДК 629.413-592.113 |
|
Description |
In disk-block brakes use both solid and self-ventilated discs with a developed system of ventilation holes and channels in the body of the disc with polished and matte its side surfaces. These surfaces interact with high-speed streams of washing air during vehicle traffic, thereby reducing the energy loading of brake discs with cooling elements on their friction belts holes and grooves angled and fan-shaped. However, the cooling capacity of the self-ventilated disc is reduced at high vehicle speeds through increase in the static pressure of the washing air According to the developed method for assessing the effectiveness of a self-ventilated disk In the first stage, in the mode of movement and braking of the lorry, the ratio of the total area of the ventilation openings to the reduced area of the ventilation duct is checked. In the second stage, the stress state of the constituent elements of the serial self-ventilated brake disc. On the third stage, the laws of influence of coefficients mutual overlapping of friction pairs of a motor vehicle brake. At the fourth stage, the efficiency of the cooling elements of self-ventilated brake discs, whose friction pairs are equipped with thermocouples with thermoelectrons connected to the recording equipment, in the modes of movement and braking of a freight vehicle, are checked by calculation and experimental means and the relationships are checked. Thus, the possibility of obtaining rational parameters of various types of brake discs, based on their thermal resistance, is illustrated. The selection of various types of brake discs is made from the condition of energy loading of the friction belts and the coefficient of thermal conductivity that corresponds to their materials.
В материалах статьи рассмотрен метод расчета и проектирования различных типов дисков для тормозов подкатегорий транспортных средств с учетом их энергонагруженности, коэффициентов теплопроводности и теплопередачи, а также поперечного термического сопротивления тела диска. У матеріалах статті розглянуто метод розрахунку і проектування різних типів дисків для гальм підкатегорій транспортних засобів з врахуванням їх енергонавантаженості, коефіцієнтів теплопровідності і теплопередачі, а також поперечного термічного опору тіла диска. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-09-24
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13301
10.18372/0370-2197.3(80).13301 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 3(80) (2018); 4-15
Problems of Friction and Wear; № 3(80) (2018); 4-15 Проблемы трения и изнашивания; № 3(80) (2018); 4-15 |
|
Language |
ru
|
|