EFFECT OF LUBRICANTS ON FATIGUE WEAR AND QUALITY OF GEARS FRICTION SURFACES
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
EFFECT OF LUBRICANTS ON FATIGUE WEAR AND QUALITY OF GEARS FRICTION SURFACES
ВПЛИВ МАСТИЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ НА ВТОМНЕ ЗНОШУВАННЯ І ЯКІСТЬ ПОВЕРХОНЬ ТЕРТЯ ЗУБЧАСТИХ ПЕРЕДАЧ |
|
Creator |
Мельник, Володимир Борисович
Радько, Олег Віталійович Скуратовський, Анатолій Кирилович Каширська, Ірина Анатоліївна Ткаченко, Таміла Сергіївна |
|
Subject |
lubricant action; lubricants; fatigue wear; self-generating organic film; contact damage
— змащувальна дія; мастильні матеріали; втомне зношування; самогенеруюча органічна плівка; контактне руйнування УДК 621.891 |
|
Description |
The results of the study of the lubricants influence on the fatigue removal of friction pairs with local contact under rolling conditions with sliding are presented. Of the five tested oils, only the VNII NP 50-1-4u oil passed the tests for fatigue wear – 4,8·105 cycles (20 hours). But even on this oil, after 20 hours of testing a single chipping ulcer was found on the friction surface. The connection between the lubricating layer thickness and the time to occurrence of the chipping on the gear wheels friction surfaces is shown. The larger lubricating layer thickness corresponds to a greater number of cycles to the chipping for all the oils, except for the synthetic VNIII NP 50-1-4u. The volumetric temperature of the oils during the test varied insignificantly from the output to 45 ° C (at the VNII NP 50-1-4u) to 55 °C (in MS-20). It has been established that the use of synthetic oils VNII NP 50-1-4u and IPN-10 as a lubricant medium in tribo compounds allows to increase the pitting resistance of friction surfaces of gears in 3,5 ... 4 times compared with the use of mineral oils. This is achieved due to the formation in the triboelements surface layers of self-generating organic film (SOP), which has high anti-wear properties. In connection with the fact that the formation of chemisorption films, which exhibit increased resistance to excitation, is not related to the hydrodynamic effect, the study of non-hydrodynamic lubrication and its influence on the fatigue wear of contact surfaces is grounded. The use of counterweight and anti-dusting properties of SOPs is the most promising and most economical way for further improvement of wear resistance and durability of tooth gearings, roller bearings and other parts, which does not require complication of production technology and enhancement of the quality of structural materials.
Викладені результати дослідження впливу мастильних матеріалів на втомне зношування пар тертя з локальним контактом в умовах кочення з ковзанням. Показано зв`язок між товщиною мастильного шару та часом до появи викришування на поверхнях тертя зубчастих коліс, Установлено, що використання синтетичних олив ВНИИ НП 50-1-4У й ИПН-10 у якості мастильного середовища в трибосполученнях дозволяє збільшити піттінгостійкість поверхонь тертя зубчастих передач у 3,5 ... 4 рази порівняно із використанням мінеральних олив. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-12-31
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/13326
10.18372/0370-2197.4(81).13326 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 4(81) (2018); 45-49
Problems of Friction and Wear; № 4(81) (2018); 45-49 Проблемы трения и изнашивания; № 4(81) (2018); 45-49 |
|
Language |
uk
|
|