Локальна поляриметрична система вимірювання пілотажно-навігаційних параметрів повітряного судна
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Локальна поляриметрична система вимірювання пілотажно-навігаційних параметрів повітряного судна
LOCAL POLARIMETRIC SYSTEM FOR MEASURING AIRCRAFT`S NAVIGATION AND PILOTING PARAMETERS Локальная поляриметрические система измерения пилотажно-навигационных параметров воздушного судна |
|
Creator |
Klochan, A. E.; Національний транспортний університет, Київ
Al-Ammouri, A.; Національний транспортний університет, Київ Subbotyna, V. K.; Національний транспортний університет, Київ Palchik, O. P.; Національний транспортний університет, Київ Dekhtiar, M. M.; Національний транспортний університет, Київ |
|
Subject |
Локально обмежений сегмент повітряного простору; пілотажно-навігаційні параметри; поляриметричний метод вимірювання; математичне моделювання; плоскопаралельна ізотропна діелектрична пластина
УДК 351.814.343.4 (045) Locally restricted airspace segment; piloting and navigation parameters; polarimetric measurement method; mathematical modeling; planar isotropic dielectric plate UDC 351.814.343.4 (045) Локально ограниченный сегмент воздушного пространства; пилотажно-навигационные параметры; поляриметрический метод измерения; математическое моделирование; плоскопараллельная изотропная диэлектрическая пластина УДК 351.814.343.4 (045) |
|
Description |
У статті розглянуто питання розробки локальної оптичної системи для вимірювання пілотажно-навігаційних параметрів повітряного судна з використанням поляриметричних технологій. Така система спрямована на підвищення чутливості та точності визначення пілотажно-навігаційних параметрів повітряного судна у локально обмеженому сегменті повітряного простору з високою щільністю руху. У роботі розглядаються існуючі методи та системи для вимірювання пілотажно-навігаційних параметрів повітряного судна, а також запропоновано поляриметричний метод та поляриметричну систему, які їх реалізують. Поляриметричний метод вимірювання пілотажно-навігаційних параметрів повітряного судна полягає в вимірюванні азимута площини поляризації заломленого променя та визначенні просторового і плоских кутів падіння випромінювання, а також просторового положення літального апарату. Запропонована локальна поляриметрична система для вимірювання пілотажно-навігаційних параметрів складається з двох основних вузлів: блоку вимірювання та блоку випромінювання. Блок випромінювання випромінює поляризований промінь з визначеним азимутом площиною поляризації та з певним кутом розсіювання. Блок вимірювання вимірює азимут площини поляризації заломленого променю та обчислює азимут площини поляризації падаючого випромінювання та його кут падіння. Запропонована система дозволяє одночасно вимірювати як пілотажні, так і навігаційні параметри з високою точністю та чутливістю. Моделювання роботи вимірювального каналу показує, що залежності мають лінійний характер і добре узгоджуються з вимірювальними параметрами. Результати роботи можуть бути застосовані в процесі розробки та впровадження, наприклад, поляриметричної навігаційної системи і вимагають додаткових теоретичних та практичних досліджень.
The paper considers questions of invention the local optical system for measuring navigation and piloting parameters on base on polarimetric technologies. Such system is aimed to increase the sensitivity and accuracy of definition the aircraft navigation and piloting parameters in a locally restricted airspace segment with high traffic density. The paper also deals with regarding existing methods and systems for measuring the aircraft’s piloting and navigation parameters, as well as suggest polarimetric method and the polarimetric system, that realize it. The polarimetric method for measuring the aircraft`s piloting and navigation parameters consist in measuring the polarization plane azimuth of transmitted beam and determining the spatial and plane incident angles of the incident beam, as well as the aircraft`s attitude. Proposed local polarimetric system for measuring aircraft`s navigation and piloting parameters consist two main units: measurement block and radiation block. Radiation block emits the polarized radiation with certain polarization plane azimuth and with certain dispersion aperture. Measurement block measure the polarization plane azimuth of transmitted beam and calculate polarization plane azimuth of incident radiation and its angle of incident. The proposed system allows to measure the piloting, as well as, navigation parameters at the same time with high accuracy and sensitivity. Modeling the operation of the measurement channel shows that dependencies have linear character and match well with measuring parameters. Paper results can be applied in the process of elaboration and implementation of polarimetric navigation system, for example, and requires additional theoretical and practical research. В статье рассмотрены вопросы разработки локальной оптической системы для измерения пилотажно-навигационных параметров воздушного судна с использованием поляриметрических технологий. Такая система направлена на повышение чувствительности и точности определения пилотажно-навигационных параметров воздушного судна в локально ограниченном сегменте воздушного пространства с высокой плотностью движения. В работе рассматриваются существующие методы и системы для измерения пилотажно-навигационных параметров воздушного судна, а также предложен поляриметрический метод и поляриметрическая система, которые их реализуют. Поляриметрический метод измерения пилотажно-навигационных параметров воздушного судна состоит в измерении азимута плоскости поляризации преломленного луча и определении пространственного и плоских углов падения излучения, а также пространственного положения летательного аппарата. Предложенная локальная поляриметрическая система для измерения пилотажно-навигационных параметров состоит из двух основных узлов: блока измерения и блока излучения. Блок излучения излучает поляризованный луч с определенным азимутом плоскости поляризации и с определенным углом рассеивания. Блок измерения измеряет азимут плоскости поляризации преломленного луча и вычисляет азимут плоскости поляризации падающего излучения и его угол падения. Предложенная система позволяет одновременно измерять как пилотажные, так и навигационные параметры с высокой точностью и чувствительностью. Моделирование работы измерительного канала показывает, что зависимости имеют линейный характер и хорошо согласуются с измерительными параметрами. Результаты работы могут быть применены в процессе разработки и внедрения, например, поляриметрической навигационной системы и требуют дополнительных теоретических и практических исследований. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-09-29
|
|
Type |
—
— |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/13246
10.18372/1990-5548.57.13246 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 57 (2018); 107-114
Электроника и системы управления; Том 3, № 57 (2018); 107-114 Електроніка та системи управління; Том 3, № 57 (2018); 107-114 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|