Cистема контролю стану конструкції літального апарата
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Cистема контролю стану конструкції літального апарата
MULTIFUNCTIONAL ROBOTIC COMPLEX BASED ON A SINGLE-BOARD COMPUTER Система контроля состояния конструкции летательного аппарата |
|
Creator |
Kozlov, A. P.; Національний авіаційний університет, Київ
Pantyeyev, R. L.; Національний авіаційний університет, Київ |
|
Subject |
Операційний ресурс; літак; пружна деформація; ємнісний датчик; чутливий елемент; критична деформація; система керування
УДК 681.586:620.172.21:629.735.05.(045) Operating resource; aircraft; elastic deformation; capacitive sensor; sensitive element; critical deformation; control system UDC 681.586:620.172.21:629.735.05.(045) Рабочий ресурс; самолет; упругая деформация; емкостной датчик; чувствительный элемент; критическая деформация; система контроля УДК 681.586:620.172.21:629.735.05.(045) |
|
Description |
Показано необхідність організації і виконання безперервного контролю деформацій елементів конструкції повітряного корабля для своєчасного виявлення їх критичних значень. Наведено короткий огляд існуючих методів і пристроїв вимірювання мікропереміщень. Запропоновано варіанти конструкцій датчиків мікропереміщень та наведено структурну схему вимірника, побудованого на основі ємнісного перетворювача з «відкритим» полем. Розглянуто функціонування системи безконтактного вимірювання деформацій елементів конструкції повітряного корабля. Запропонована вимірювальна схема дозволяє вирішити проблему перемикання випромінюючих електродів і повністю автоматизувати роботу системи неперервного контролю стану конструкції повітряного корабля.
The necessity of organization and implementation of the aircraft elements deformations continuous control for the timely detection of their critical values is shown. A brief overview of existing methods and devices for measuring micro-displacement is given. The variants of constructions of micro-displacement sensors are offered and the structural scheme of the meter, built on the basis of a capacitive transducer with an "open" field, is presented. The system for contactless measurement of the aircraft elements deformations is considered. The proposed measurement scheme allows us to solve the problem of switching radiating electrodes and to fully automate the operation of the system of continuous control of the state of the aircraft construction. Показана необходимость организации и выполнения непрерывного контроля деформаций элементов конструкции воздушного корабля для своевременного выявления их критических значений. Приведен краткий обзор существующих методов и устройств измерения микроперемещений. Предложены варианты конструкций датчиков микроперемещений и приведена структурная схема измерителя, построенного на основе емкостного преобразователя с «открытым» полем. Рассмотрены функционирования системы бесконтактного измерения деформаций элементов конструкции воздушного корабля. Предложенная измерительная схема позволяет решить проблему переключения излучающих электродов и полностью автоматизировать работу системы непрерывного контроля состояния конструкции воздушного корабля. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-09-29
|
|
Type |
—
— |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/13243
10.18372/1990-5548.57.13243 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 57 (2018); 88-94
Электроника и системы управления; Том 3, № 57 (2018); 88-94 Електроніка та системи управління; Том 3, № 57 (2018); 88-94 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|