Transformations of public consciousness under the influence of the newest information and communication technologies
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Transformations of public consciousness under the influence of the newest information and communication technologies
Трансформации общественного сознания под влиянием новейших информационно-коммуникационных технологий Трансформації суспільної свідомості під впливом новітніх інформаційно-комунікаційних технологій |
|
Creator |
Ороховська, Л. А.; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
mass media; mass communication; media reality; sociocultural being; public conscience
— масс-медиа; массовая коммуникация; медиареальность; социокультурное бытие; общественное сознание — мас-медіа; масова комунікація; медіареальність; соціокультурне буття; суспільна свідомість 316.454 |
|
Description |
The article analyzes the manipulative influence of the media information age on the consciousness of an individual and society. Particular attention is paid to the reciprocal influence of media culture and the information revolution that manifested in the informatization of media culture, strengthening the power of telecracy, demassification and impersonalization of media and society, unification and standardization of the style and genres of mass media, the atomization of society, and culture virtualization. On the level of development of mediaculture, depends adjusting of communication in society, creation of symbolic reality, which presents social ideals and senses, constructing of socio-political processes and phenomena, through the proper interpretation of events and forming of the certain system of values.
В статье анализируется манипуляционное влияние медиа информационной эры на сознание человека и общества. Значитель-ное внимание уделено взаимовлиянию медиакультуры и информационной революции, что отразилось в информатизации медиакультуры, усилении власти телекратии, демассификации и имперсонализации масс-медиа и общества, унификации и стандартизации стиля и жанров масс-медиа, атомизации общества, виртуализации культуры. От уровня развития медиакуль-туры зависит коммуникация в обществе, создание символической реальности, что репрезентирует социальные идеалы и чувс-тва, конструирование социально-политических процессов и явлений посредством определенной интерпретации событий и формированием определенной системы ценностей. У статті аналізується маніпулятивний вплив медіа інформаційної доби на свідомість людини і суспільст-ва. Особливу увагу приділено взаємовпливу медіакультури й інформаційної революції, що проявився в інформатизації медіакультури, посиленні влади телекратії, демасифікації та імперсоналізації мас-медіа і суспільства, уніфікації й стандартизації стилю та жанрів мас-медіа, атомізації суспільства, віртуалізації культури. Від рівня розвитку медіа-культури залежить налагодження комунікації в суспільстві, створення символічної реальності, що репрезентує соці-альні ідеали і почуття, конструювання соціально-політичних процесів і явищ через відповідну інтерпретацію подій та формування певної системи цінностей. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-10
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/12659
10.18372/2412-2157.26.12659 |
|
Source |
Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 26, № 2 (2017); 26-30
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 26, № 2 (2017); 26-30 Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 26, № 2 (2017); 26-30 |
|
Language |
uk
|
|