KEY MODELS AND METHODS OF LEARNING ENGLISH IN THE SYSTEM OF ADULT EDUCATION IN THE USA
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
KEY MODELS AND METHODS OF LEARNING ENGLISH IN THE SYSTEM OF ADULT EDUCATION IN THE USA
КЛЮЧОВІ МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У США |
|
Creator |
Теренко, О. О.; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
|
|
Subject |
adult education; adult learning; English; method; model; pedagogical technology; USA
— освіта дорослих; навчання дорослих; англійська мова; модель; педагогічна технологія; США. 374.57 |
|
Description |
The article deals with models and methods of teaching English, which are applied at American colleges and are the basis of effective pedagogical process. The following methods were applied: historical-genetic analysis, structural-functional analysis, structural-logical analysis, system-structural analysis, comparative anlysis. It was demonstrated that the most widely spread models of learning English are those of D. Boadmodel, J. Mezirov and D.Kolb. Transformational learning model helps to develop skills to create correlation between educational problem and skills that are necessary for its solution. These models function due to taking into account professional and functional experience of adult students and contain the following stages: taking into account previous experience, analysis of senses, which are associated with previous educational experience, analysis of senses at the end of educational process. These models are aimed at application of previous experience as a source of knowledge. It was substantiated that in andragogical models, pedagogical process is conducted due to regulating not external, but internal factors such as level of students’ activity in planning, organizing and conducting educational process. The main stages of D. Kolb’s model are concrete experience, mirror observation, abstract conceptualization and active experiment. Transformational learning presupposes searching for several solutions of educational problem, taking itno account previous educational experience. There is a conscious perception of educational process and searching for the most effective solution of the problem. It was highlighted that high level of transformational learning efficacy is achieved due to combiningf instrumental, communicative and creative directions of educational process. Communicative direction presupposes skills to communicate with other people. Creative direction presupposes development of creative skills. The main stages of J. Mezirov model are: identification of educational problem, conducting self-analysis, conducting critical assessment, finding alternative ways of problem solution, development a plan of action, getting needed skills, practical checking the level of needed skills formation, formation of competences, formatin of educational perspectives. Technology of interactive learning is viewed by scientists as one, which is based on the interaction between members of educational process. The main principles of learning English are dominating function of self-learning, subjective cooperation between members of educational process, taking into account professional and social experience of educational process members, individualization, contextuality and actualization of educational process, development of educational needs, reflexive studyng. The main methods of learning English are discussion, collective solution of creative assignments, project method, play methods, coaching, studing in small groups, story-telling, narrative method. The main stages of educational process in colleges are: preparation to self-directed learning, which promotes positive learning motivation; developing positive educational climate; analysis and taking into account students’ educational needs; singling out the aim of educational process; creating cooperation conditions in educational process; conducting educational process, the level of efficacy of which depends on methods and forms of teaching; identifying results of educational process
У статті йдеться про моделі та методи навчання англійської мови, яківикористовуються у навчанні дорослих у коледжах США та сприяють найбільш ефективному рівню здійснення педагогічного процесу. Застосовано наступні методи:історико-генетичний аналіз, структурно-функціональний аналіз, структурно-логічний аналіз, системно-структурний аналіз, компаративний аналіз.Встановлено, що найбільш поширеними моделями вивчення англійської мови є модель Д. Боуда, модель Дж. Мєзірова та модель Д. Колба. Застосування моделі трансформаційного навчання сприяє розвитку у дорослих учнів вміння встановлювати кореляцію між навчальною проблемою та навичками і уміннями, необхідними для її вирішення. Технологія інтерактивного навчання розглядається як така, що ґрунтується на взаємодії між учасниками процесу навчання.З’ясовано, що основними методами інтерактивного вивчення англійської мови дорослими є евристична бесіда, дискусія, колективне вирішення творчих ситуацій, тренінги, метод проектів, ігрові методи, а також коучинг, навчання в малих групах, сторітелінг, шедоуінг, метод наративу. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2017-12-12
|
|
Type |
Рецензована стаття
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/12573
|
|
Source |
Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія; № 11 (2017); 164-169
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Педагогика, Психология; № 11 (2017); 164-169 Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology; № 11 (2017); 164-169 |
|
Language |
uk
|
|
Rights |
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через 6 місяців з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
|
|