Record Details

ЕКСТРУЗІЙНО-ІНТРУЗІЙНА СТРУКТУРА ПОВЕРХНІ ОБШИВКИ ЛІТАКА ЯК ПОКАЗНИК ВТОМНОГО ПОШКОДЖЕННЯ СТАРІЮ-ЧИХ ЛІТАКІВ

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ЕКСТРУЗІЙНО-ІНТРУЗІЙНА СТРУКТУРА ПОВЕРХНІ ОБШИВКИ ЛІТАКА ЯК ПОКАЗНИК ВТОМНОГО ПОШКОДЖЕННЯ СТАРІЮ-ЧИХ ЛІТАКІВ
SKIN SURFACE EXTRUSION/INTRUSION STRUCTURE AS AN INDICATOR OF AGING AIRCRAFT FATIGUE
 
Creator Ігнатович, Сергій Ромуальдович
Карускевич, Михайло Віталійович
Корчук, Олена Юріївна
Маслак, Тетяна Петрівна
Пищик, Антон Михайлович
 
Subject старіння літака; авіаційна втома; екструзія; інтрузія; стійкі смуги ковзання; оцінка втомного пошкодження
УДК 620.179
aging aircraft; aircraft fatigue; extrusion/intrusion; persistent slip bands; fatigue assessment

 
Description В статті розглядається новий підхід до визначення накопиченого втомного пошкодження конструкцій літаків, які мають значний наліт і потребують оцінки фактичного залишкового ресурсу. В якості показника накопиченого втомного пошкодження розглядається насиченість деформаційного рельєфу поверхні обшивки літака, виготовленої з плакованих алюмінієвих сплавів. Деформаційний рельєф є сукупністю екструзій, інтрузій та стійких смуг ковзання, які формуються і розвиваються в процесі циклічного навантажування. Можливість кількісної оцінки деформаційного рельєфу доведена в попередніх роботах авторів. Проблемним моментом раніше запропонованого методу була необхідність моніторингу стану поверхні від самого початку експлуатації літака, тому що деформаційний рельєф виявлявся тільки на попередньо підготовлених поліруванням ділянках поверхні і відображав пошкодження, накопичене за період моніторингу. Це обмежувало можливості оцінки стану елементів конструкції старіючого парку літаків. В основі нового методу лежить фундаментальна властивість смуг ковзання – їх стійкість, тобто здібність повторно виходити на поверхню після полірування поверхні і циклічного навантажування. Актуальність методу підтверджена результатами статистичного дослідження, яке показало, що в теперішній час в світі не використовується більше 2000 літаків старіючого парку літаків. Враховуючі велику кількість літаків, експлуатація яких припинена в зв’язку з невизначеністю фактичного залишкового ресурсу, новий метод має значне практичне значення. В статті наведено дані про природу деформаційного рельєфу поверхні,  показано, що екструзії, інтрузії та смуги ковзання можна спостерігати на поверхні плакованих конструкційних алюмінієвих сплавів засобами оптичної мікроскопії, наведено дані про еволюцію насиченості деформаційного рельєфу поверхні. Представлено результати оригінальних експериментів, які вказують на можливість виявлення стійких смуг ковзання на обшивці літаків зі значним напрацюванням і кількісної оцінки накопиченого втомного пошкодження.
A new method for fatigue damage detection is proposed. The new method extends earlier proposed and verified approach for fatigue damage assessment based on the quantitative analysis of surface deformation relief on aluminium and some of its alloys. It wil
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2018-07-05
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12894
10.18372/0370-2197.2(79).12894
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 2(79) (2018); 78-85
Problems of Friction and Wear; № 2(79) (2018); 78-85
Проблемы трения и изнашивания; № 2(79) (2018); 78-85
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ