APPLICATION OF CAST OPEN-CELL POROUS ALUMINUM FOR SELF-LUBRICATING BEARINGS
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
APPLICATION OF CAST OPEN-CELL POROUS ALUMINUM FOR SELF-LUBRICATING BEARINGS
ЗАСТОСУВАННЯ ЛИТОГО ПОРИСТОГО АЛЮМІНІЮ ДЛЯ САМОЗМАЩУВАЛЬНИХ ПІДШИПНИКІВ |
|
Creator |
Бякова, Олександра Вікторівна
Ковальченко, Андрій Михайлович Власов, Андрій Олексійович |
|
Subject |
self-lubricating bearings; open-cell porous aluminium; friction; me- chanical properties
— самозмащувальні підшипники; литий пористий алюміній; тертя; механічні властивості УДК 621.822.178:62-405.8:546.62 |
|
Description |
Applicability of cast open-cell porous Al for the use as porous 'self-lubricating bear- ings' was studied experimentally using tribological tests. Samples of open-cell porous Al have been produced by casting the melt of Al7Si alloy (similar to A356 alloy) around particles of soluble salt NaCl as removed space holder. Fraction volume po- rosity, morphology of interconnected cells and strength properties of cast porous Al were studied and specified before tribological tests which were performed by using pin-on-disk friction machine. Samples of the cast porous Al were impregnated by mo- tor oil and, then, tested in sliding regime against a rotating steel disk that serves as the counterbody. In this manner, tribological properties were reported as variation of friction coefficient versus time of sliding. As a main result of the tests, friction co- efficient of cast porous-oil Al samples being recorded under contact pressure varied from 0.02 to 0.26 MPa and sliding velocity of 0.0942 m/s was measured and com- pared with that of compact Al subjected to the same operating conditions. Cast po- rous-oil Al samples showed promising self-lubricating properties with a friction coef- ficient ~ 0.08 which was less by roughly about 2 times than that for compact Al. The results of the present study testified that impregnated cast porous Al could be quali- fied as material used in performance of 'self-lubricating bearings'.
Експериментально було досліджено застосування литого пористого алюмінію в якості самозмащувального підшипникового матеріалу. Алюмінієві зразки були отримані шля- хом відливання розплавленої суміші рідкого алюмінію з частинками солі NaCl з пода- льшим розчиненням солі з затверділого розплаву в водному середовищі. Було встанов- лено, що при ковзанні без змащування практично немає різниці в трибологічній поведі- нці між пористими та компактними матеріалами. Перед трибологічними випробування- ми в умовах граничної змащення зразки були просочені моторним маслом. При рясному постачанні масла в зону контакту, пористі просочені матеріали показали нижчий і стабі- льний коефіцієнт тертя в порівнянні з компактними матеріалами. Найбільш визначна різниця була виявлена в умовах змащення з голодуванням коли поверхневий шар олії був повністю видалений з поверхонь тертя перед випробуванням; пористі просочені ма- теріали демонстрували значно нижчі коефіцієнти тертя, ніж компактні зразки, які також демонстрували тенденцію до схоплення при порівняно нижчому значенні навантаження. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-03-01
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12760
10.18372/0370-2197.1(78).12760 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(78) (2018); 67-74
Problems of Friction and Wear; № 1(78) (2018); 67-74 Проблемы трения и изнашивания; № 1(78) (2018); 67-74 |
|
Language |
uk
|
|