Record Details

INVESTIGATION OF TRIBOTECHNICAL CHARACTERISTICS OF ELECTRIC ARC IRON-COPPER COATINGS WITH PSEUDO-ALLOY STRUCTURE

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INVESTIGATION OF TRIBOTECHNICAL CHARACTERISTICS OF ELECTRIC ARC IRON-COPPER COATINGS WITH PSEUDO-ALLOY STRUCTURE
ИССЛЕДОВАНИЕ ТРИБОТЕХНИЧЕСКИХ ХАРАКТЕРИСТИК ЭЛЕКТРОДУГОВЫХ ЖЕЛЕЗО-МЕДНЫХ ПОКРЫТИЙ С ПСЕВДОСПЛАВНОЙ СТРУКТУРОЙ
ДОСЛІДЖЕННЯ ТРИБОТЕХНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ЕЛЕКТРОДУГОВИХ ЗАЛІЗО-МІДНИХ ПОКРИТТІВ З ПСЕВДОСПЛАВНОЮ СТРУКТУРОЮ
 
Creator Борисов, Юрій Сергійович
Вігілянська, Наталія Вікторівна
Дем´янов, Іван Адамович
Мурашов, Анатолій Петрович
Грищенко, Олександр Петрович
 
Subject pseudoalloy iron-copper, electric arc spraying, coatings, tribotechnical tests, volu- metric wear

псевдосплав «железо-медь»; электродуговое напыление; по- крытия; триботехнические испытания; объемный износ

псевдосплав «залізо-мідь»; електродугове напилення; покриття; трибо-технічні випробування; об'ємне зношення
УДК 621.793
 
Description Investigations of tribotechnical characteristics of electric arc pseudoalloy iron-copper coatings under con- ditions of dry sliding friction were performed. Volumetric wear and friction coefficient were determined. A method of multifactor experiment planning was used for determination of spraying parameters (wire feed rate, arc voltage, air flow rate, spraying distance) influence on coatings wear resistance. The regres- sion equation was received which shows that increasing of arc voltage leads to increase of volumetric wear of the pseudoalloy iron-copper coatings while increasing of atomizing gas flow rate leads to de- crease of the volumetric wear. The maximum wear resistance of pseudoalloy iron-copper coatings was achieved using following spraying parameters: U = 22 V, Vg = 126 m3/h. Changing the wire feed rate in the range of 180-300 m/h and the spraying distance in the range of 0.06-0.2 m does not have a significant effect on the wear resistance of coatings. The statistical dependence of the volumetric wear on the charac- teristics of the coatings microstructure (oxides content, porosity, iron and copper content, microhardness) was analyzed. A high level correlation ratio of wear resistance with iron and copper content in the coating was found. The wear resistance of coatings with ~50vol.% of copper content is two times greater than the wear resistance of coatings with ~30vol.% of copper content. This can be explained by decreasing of the coatings heating temperature in friction process and also by decreasing of the iron component contact area of the friction surface and suppression of seizing.
Проведены исследования триботехнических свойств электродуговых железо- медных псевдосплавных покрытий, определены объемный износ и коэффици- ент трения. Установлены факторы влияния технологических параметров электродугового напыления на износостойкость покрытий «железо-медь» и определен режим напыления для получения псевдосплавных железо-медных по- крытий с максимальной износостойкостью. На основании триботехнических испытаний обнаружена и обоснована связь объемного износа с характеристи- ками микроструктуры покрытий, такими как соотношение в покрытии меди и железа и пористость напыленного слоя.
Проведено дослідження триботехнічних властивостей електродугових залізо-мідних псевдосплавних покриттів, визначені об'ємне зношення і коефіцієнт тертя. Встановлено фактори впливу технологічних параметрів електродугового напилення на зносостійкість покриттів «залізо-мідь» і визначено режим напилення для отримання псевдосплавних залізо-мідних покриттів з максимальною зносостійкістю. На підставі триботехнічних випробувань виявлено та обгрунтовано зв'язок об'ємного зношення з характеристиками мікроструктури покриттів, такими як співвідношення в покритті міді і заліза і пористість напиленого шару.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-03-01
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12757
10.18372/0370-2197.1(78).12757
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(78) (2018); 37-49
Problems of Friction and Wear; № 1(78) (2018); 37-49
Проблемы трения и изнашивания; № 1(78) (2018); 37-49
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ