THE TENSE-DEFORMED STATE OF VARIOUS DISC TYPES IN VEHICLE BRAKE DEVICES
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE TENSE-DEFORMED STATE OF VARIOUS DISC TYPES IN VEHICLE BRAKE DEVICES
НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНИЙ СТАН РІЗНИХ ТИПІВ ДИСКІВ В ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЯХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ НАПРЯЖЕННО-ДЕФОРМИРОВАННОЕ СОСТОЯНИЕ РАЗЛИЧНЫХ ТИПОВ ДИСКОВ В ТОРМОЗНЫХ УСТРОЙСТВАХ ТРАНСПОРТНЫХ СРЕДСТВ |
|
Creator |
Вольченко, Дмитрий Александрович
Вольченко, Николай Александрович Скрыпнык, Василий Степанович Малык, Владимир Яркович Журавлев, Дмитрий Юрьевич |
|
Subject |
disk-block brake; vehicle; solid and self-ventilated brake discs; treadmill; cooling elements; tense-deformed state
— дисково-колодкове гальмо; транспортний засіб; суцільний та самовентильований гальмівні диски; бігова доріжка тертя; елементи охолодження; напружено-деформований стан УДК 629.413-592.112 дисково-колодочный тормоз; транспортное средство; сплошной и самовентилируемый тормозные диски; беговая дорожка трения; элементы охлаждения; напряженно-деформированное состояние — |
|
Description |
The article is devoted to the tense-deformed state of solid and self-ventilated brake discs with cooling elements in the structure of vehicle brakes. The effect of energy loading of different disc types on the appearance and development of microcracks on their working surfaces is shown. The insufficient power consumption of brake discs on the cyclic braking mode of the vehicle affects the braking effectiveness of the working surfaces of discs due to the appearance of microcracks on them. The latter are the result of the influence of energy loading, and as a consequence, of high thermal stresses. The frictional interaction of the friction pairs "disk-overlays" contributes to the appearance of friction on the treadmill of grinding machines. The latter are a grid of arachnoid or separate arbitrary directed surface tears formed during the tread grinding of the disk friction, the material of which has high brittleness, hardness and reduced thermal conductivity. At the same time, the microcracks spread on the grain boundary in the surface layer of the disk metal. The plastic deformation causes a decrease in the density of the metal surface layer of the disc or an increase in its specific volume. The plastically deformed during the electrothermechanical friction layer cannot increase freely in the volume of the near-surface layer of the tread of the brake disc friction. At the same time, in the surface layer of the disk there are stresses of compression, and in the rest of its part we can observe the tensile stress. This argument assumes that the deformed surface layer is not even partially in a state of creep. Plastic deformation causes a decrease in the density of the metal of the surface layer of the disc an increase in its specific volume. Plastic deformation by electromechanical friction the layer cannot freely increase in volume. This is prevented by the non - deformed metal the surface layer of the friction path of the brake pulley. Depending on the temperature, the metal can be in an elastic and plastic creep state, the elastic force does not appear, and the deformation proceeds without the metal striving to restore the shape.
В даний час виробники підкатегорій транспортних засобів не займаються дисково-колодковими гальмами, а їх постачають фірми-виробники. Тому і можливі парадокси коли дисково-колодкові гальма в транспортному засобі не відповідають регламентованим гальмівним моментам. Недостатня енергоємність гальмівних дисків на циклічному режимі гальмування транспортного засобу позначається на ефективності гальмувань робочих поверхонь дисків через виникнення на них мікротріщин. Останні є результатом дії енергонавантаженості, і як наслідок, великих термічних напружень. Фрикційна взаємодія пар тертя «диск-накладки» сприяє виникненню на біговій доріжці тертя шліфувальних утворень. Останні являють собою сітку павутиноподібних або окремих довільно спрямованих поверхневих розривів, що утворилися при шліфуванні бігової доріжки тертя диска, матеріал якого має високу крихкість, твердість і знижену теплопровідність. При цьому мікротріщини поширюються на кордоні зерен в поверхневому шарі металу диска. Матеріали статті присвячені напружено-деформованому стану суцільних і самовентильованих гальмівних дисків з елементів охолодження в складі гальм транспортних засобів. Показано вплив енергонавантаженості різних типів дисків на виникнення і розвиток мікротріщин на їх робочих поверхнях. У даній публікації розглянуті наступні питання стосовно розв'язуваної проблеми: залишкові термічні напруження в тілі гальмівного диска; прогнозування осередків тріщиноутворення в суцільних гальмівних дисках з елементами охолодження; напружений стан різних типів дисків: самовентильовані; самовентильовані з елементами охолодження робочих поверхонь. Мета роботи - оцінити напружений стан суцільних і самовентильованих гальмівних дисків з елементами охолодження і спрогнозувати осередки тріщиноутворення на їх робочих поверхнях. Проілюстровано напружено-деформований стан суцільних і само вентильованих гальмівних дисків з елементами охолодження дисково-колодкових гальм вантажного транспортного засобу моделі «MAN». Материалы статьи посвящены напряженно-деформированному состоянию сплошных и самовентилируемых тормозных дисков с элементами охлаждения в составе тормозов транспортных средств. Показано влияние энергонагруженности различных типов дисков на возникновение и развитие микротрещин на их рабочих поверхностях. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-07-05
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12879
10.18372/0370-2197.2(79).12879 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 2(79) (2018); 16-27
Problems of Friction and Wear; № 2(79) (2018); 16-27 Проблемы трения и изнашивания; № 2(79) (2018); 16-27 |
|
Language |
ru
|
|