Record Details

INVESTIGATION OF THE INFLUENCE OF FRICTION PAIR ELEMENTS CONTACT GEOMETRY ON FRETTING-CORROSION WEAR PROCESS

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INVESTIGATION OF THE INFLUENCE OF FRICTION PAIR ELEMENTS CONTACT GEOMETRY ON FRETTING-CORROSION WEAR PROCESS
ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ГЕОМЕТРІЇ КОНТАКТУ ЕЛЕМЕНТІВ ТРИБОПАРИ НА ФРЕТИНГ-КОРОЗІЙНЕ ЗНОШУВАННЯ
 
Creator Духота, Олександр Іванович
Корнієнко, Анатолій Олександрович
Харченко, Володимир Володимирович
Науменко, Ніла Олександрівна
Костецький, Іван Володимирович
Гловин, Михайло Андрійович
 
Subject contact geometry; fretting corrosion; relative vibrational displacement; protective structures; wear

геометрія контакту; фретинг-корозія; відносне віброперемі- щення; захисні структури; зношування
УДК 621.891
 
Description Questions of dependence of wear intensity of friction pairs material on the scheme and the con- tact size of friction pair elements, and also on the amplitude-loading fretting parameters are considered. The research was carried out on samples made of titanium alloys VТ20, VТ8, VТ22 and aluminum alloy D16Т in accordance with the "plane-cylinder" contact scheme and the plane annular contact of continuous and discontinuous ring with cylinder end face. Analysis of results of comparative tests by the "plane-cylinder" contact scheme of samples made of al- loys VT20, VТ8 and D16Т showed that the increasing of the surface relative strengthening parameter leads to the wear intensity increase. The mechanism of formation of protective sec- ondary structures on the friction surface was investigated using by electron microscopic and X- ray spectral analyses. The critical fretting amplitude above which the wear intensity increases sharply is lower for the type of contact, which provides better possibilities of wearing products removing from the friction zone.
Розглянуті питання залежності інтенсивності зношування матеріалів пар тертя від схеми і розміру контакту елементів трибопари, а також від амп- літудно-навантажувальних параметрів фретингу. Дослідження проводились за схемою контакту «площина-циліндр» та площинного кільцевого контакту суцільного і приривчастого кільця з торцевою поверхнею циліндра, на зразках із титанових сплавів ВТ20, ВТ8, ВТ22 та алюмінієвого сплаву Д16Т. Аналіз ре- зультатів порівняльних випробувань за схемою «площина-циліндр» зразків із сплавів ВТ20, ВТ8 і Д16Т показав, що зі збільшенням параметра відносного зміцнення поверхонь, інтенсивність зношування зростає. За допомогою елект- ронно-мікроскопічного та рентгеноспектрального аналізу досліджено меха- нізм формування на поверхні тертя захисних вторинних структур. Критична амплітуда фретингу вище якої інтенсивність зношування різко зростає, буде меншою для такого типу контакту, який забезпечує кращі можливості відве- дення із зоні тертя продуктів зношування.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2018-03-01
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12759
10.18372/0370-2197.1(78).12759
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(78) (2018); 56-66
Problems of Friction and Wear; № 1(78) (2018); 56-66
Проблемы трения и изнашивания; № 1(78) (2018); 56-66
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ