Record Details

EXPERIMENTAL INVESTIGATION OF THE PROPERTIES OF GEOMODIFIERS IN FRICTION PAIRS

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title EXPERIMENTAL INVESTIGATION OF THE PROPERTIES OF GEOMODIFIERS IN FRICTION PAIRS
ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ СВОЙСТВ ГЕОМОДИФИКАТОРОВ В ПАРАХ ТРЕНИЯ
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЛАСТИВОСТЕЙ ГЕОМОДИФІКАТОРІВ В ПАРАХ ТЕРТЯ
 
Creator Ищенко, Анатолий Алексеевич
Радионенко, Александр Васильевич
Корниенко, Анатолий Александрович
 
Subject geomodifiers; friction coefficient; boundary friction; friction pair "shaft - tape"; oil I-20A and Tp-22

геомодификаторы; коэффициент трения; граничное трение; пара трения «вал – лента»; масло И-20А и Тп-22

геомодифікатори; коефіцієнт тертя; граничне тертя; пара тертя «вал – стрічка»; масло І-20А і Тп-22
УДК 621.891
 
Description The paper presents the results of research on friction surfaces microprocessing using geomodifiers (GMF). Studies have been done on the content of GMF in oil in percent, which provides the required anti-friction properties. The research was carried out on a precision tribometer and a of friction pair "shaft - tape". In experiments, grinded and roughened to Rа = 0,08 ... 0,1 microns the specimens made of steel 45 (hardness НRC 30 ... 32) with a diameter of 30 mm were applied. As a counter-sample, a steel tape made of steel U8 with a roughness Ra of 0.1 microns was used with a width of 32 mm, a thickness of 0,06 mm. The temperature in the friction process was controlled with the help of a chromel-collier thermocouple. The working junction of the thermocouple was applied to the counter-sample tape. The friction mode corresponded to the boundary friction, which was described in previous studies. The experiments with compositions of 5%, 10%, 15%, 20% content of GMF-U-1/3 and GMF-U-1/30 in oil were carried out. The coefficients of friction after microprocessing for I-20A grease without geomodifiers and with the addition of geomodifiers are determined. Experiments with geomodifiers GMF-U-1/3 and turbine oil were carried out to detect the influence of oil grades. Friction coefficient studies during heating were carried out with with compositions of 10% content of GMF-U-1/3 in oil I-20. The dependences of the coefficient of friction on the percentage of geomodifiers in oils I-20A and Tp-22 are given. As a result of the antifriction properties of geomodifiers studies, their optimal percentage content in oil was detected. Thus, data was obtained to justify the choice of the required percentage content of geomodifiers in the I-20 oil when used in friction pairs under extreme friction conditions.
Исследован процесс микроприработки поверхностей трения с применением геомодификаторов. Для экспериментов применялись геомодификаторы ГМТ-У-1/3 и ГМТ-У-1/30 в масле. Определены коэффициенты трения для масла И-20А без геомодификаторов и с добавлением геомодификаторов. Проведены эксперименты с турбинным маслом и при нагреве. Выявлено оптимальное процентное содержание геомодификатора в масле.
В роботі наведено результати досліджень з вивчення процесів мікроприпрацювання поверхонь тертя з застосуванням геомодифікаторів (ГМТ). Проведені дослідження вмісту ГМТ в маслі у відсотках, який забезпечує отримання заданих антифрикційних властивостей. Дослідження проводилися на прецизійному трибометрі і парі тертя «вал - стрічка». В експериментах застосовувалися шліфовані і доведені до Rа = 0,08 ... 0,1 мкм зразки діаметром 30 мм зі сталі 45, твердістю НRC 30 ... 32. У якості контрзразка  застосовувалася сталева стрічка шириною 32 мм, товщиною 0,06 мм зі сталі У8 з шорсткістю Ra 0,1 мкм. Температура в процесі тертя контролювалася за допомогою хромель-копелевої термопари. Робочий спай термопари був напаяний на стрічку контрзразка. Режим тертя відповідав граничному, що було описано в попередніх дослідженнях. Для експериментів застосовувалися склади з 5%, 10%, 15%, 20% вмістом ГМТ-У-1/3 і ГМТ-У-1/30 в маслі. Визначено коефіцієнти тертя після мікроприпрацювання для мастила І-20А без геомодифікаторів та з додаванням геомодифікаторів. Для виявлення впливу марки масла з геомодифікаторами були проведені експерименти з ГМТ-У-1/3 і турбінним маслом. Були виконані дослідження коефіцієнта тертя з 10% вмістом ГМТ-У-1/3 в маслі І-20 при нагріванні. Наведено залежності коефіцієнта тертя від процентного вмісту геомодифікаторів в маслах: І-20А і Тп-22. В результаті проведення дослідження антифрикційних властивостей геомодифікаторів було виявлено їх оптимальний процентний вміст в маслі. Таким чином, були отримані дані, що дозволяють обґрунтовувати вибір необхідного процентного вмісту геомодифікаторів в маслі І-20 при використанні його в парах тертя в умовах граничного тертя.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-07-05
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12882
10.18372/0370-2197.2(79).12882
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 2(79) (2018); 41-48
Problems of Friction and Wear; № 2(79) (2018); 41-48
Проблемы трения и изнашивания; № 2(79) (2018); 41-48
 
Language ru
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ