Record Details

INVESTIGATION OF THE INFLUENCE OF TECHNOLOGICAL PARAMETERS OF DISCRETE-TEXTURED OIL-BASED SURFACES FORMATION ON THE TRIBOSYSTEMS FRETTING RESISTANCE

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INVESTIGATION OF THE INFLUENCE OF TECHNOLOGICAL PARAMETERS OF DISCRETE-TEXTURED OIL-BASED SURFACES FORMATION ON THE TRIBOSYSTEMS FRETTING RESISTANCE
ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПАРАМЕТРІВ ФОРМУВАННЯ ДИСКРЕТНО-ТЕКСТУРОВАНИХ МАСТИЛОЄМНИХ ПОВЕРХОНЬ НА ФРЕТИНГОСТІЙКІСТЬ ТРИБОСИСТЕМ
 
Creator Кіндрачук, Мирослав Васильович
Духота, Олександр Іванович
Марчук, Володимир Єфремович
Харченко, Володимир Володимирович
Науменко, Ніла Олександрівна
 
Subject friction-contact interaction; oil-based surfaces; lubrication; fretting; wear; mechanical energy

фрикційно-контактна взаємодія; маслоємні поверхні; мащення; фретинг; зношування; механічна енергія
УДК 621.891
 
Description A study was carried out to determine the effectiveness of increasing the fretting resistance of tribosystems by the formation of discrete-textured oil-based surfaces in the form of regularly located microcavities. Phenomonologically, such surfaces were considered as discrete-textured, and micro-depressions - as reservoirs, providing a permanent regeneration of the boundary lubricating layers in the zone of frictional contact. The formation of discrete-textured surfaces in the form of a system of hollow pyramidal and spherical microcavities with given texture parameters on the sample working surfaces was carried out by the method of shock-plastic deformation. The friction pairs with different location of materials in pairs according to hardness were studied. The pairs with discretely textured surfaces formed on a sample harder than the counterbody conventionally referred to as direct pairs. The pairs with discrete-textured surfaces formed on a sample of lower hardness than the counterbody hardness were called inverse pairs. It has been established that in the case of friction of polished surfaces in accordance with the accepted conditions, lubrication does not provide a significant increase in the fretting resistance of the investigated materials in both direct and inverse friction pairs, which testifies to insufficiently high resistance of the boundary lubricating layers on such surfaces. Under the same conditions of fretting and lubrication, the resistance to fretting-corrosive wear of friction pairs with discrete-textured surfaces has increased significantly. The greatest effect of wear resistance increasing is achieved in direct pairs with the spherical microcavities profile. Compared to the base version the absolute value of wear of samples with spherical microcavities profile in direct pairs decreased by more than 6 times. At the same time, the counterbody wear and the total wear of pair also decreased noticeably. It is obvious that according to the accepted parameters of discrete-textured surfaces formation and parameters of fretting, the spherical profile provides the greatest lubricating efficiency of the microcavities compared with the prismatic profile. According to the results of the experiment, a statistical analysis was carried out and the regressive models of the dependence of wear on technological parameters of the discrete-textured surfaces formation and fretting parameters were developed
Виконано дослідження з визначення ефективності підвищення фретингостійкості трибосистем формуванням дискретно-текстурованих маслоємних поверхонь у вигляді регулярно розташованих мікрозаглиблень. Феномонологічно такі поверхні розглядались як дискретно-текстуровані, а мікрозаглиблення – як резервуари, що забезпечують постійну регенерацію граничних мастильних шарів в зоні фрикційного контакту. Формування дискретно-текстуроаних поверхонь у вигляді системи лункових пірамідальних і сферичних мікрозаглиблень з заданими параметрами текстури на робочій поверхні зразків здійснювалось методом ударно-пластичного деформування. Досліджувались пари тертя з різним розташуванням матеріалів в парі за твердістю. Пари, у яких дискретно-текстурована поверхня формувалась на зразках з більшою твердістю, ніж твердість контртіла, умовно називали прямими парами. Пари з меншою твердістю дискретно-текстурованої поверхні ніж твердість контртіла називали оберненими. Встановлено, що у разі тертя шліфованих поверхонь за прийнятих умов фретингу мащення не забезпечує суттєвого підвищення фретингостійкості досліджуваних матеріалів як у прямих, так і у обернених парах тертя, що свідчить про недостатньо високу стійкість на таких поверхнях межових мастильних шарів. За таких же умов фретингу і умов мащення стійкість до фретинг-корозійного зношування пар тертя із дискретно-текстурованими поверхнями помітно зросла. Найбільший ефект підвищення зносостійкості досягається у прямих парах при сферичному профілі лунок. У порівнянні з базовим варіантом за абсолютним значенням величини зносу знос зразків із сферичним профілем лунок у прямих парах зменшився більш ніж у 6 разів. Одночасно помітно зменшився також знос контрзразків і сумарний знос пари. Очевидно, що за прийнятих параметрів формування дискретно-текстурованих поверхонь і параметрів фретингу, сферичний профіль забезпечує найбільшу змащувальну ефективність мікрозаглиблень у порівнянні із призматичним профілем. За результатами експерименту проведено статистичний аналіз та побудовано регресивні моделі залежностей величини зносу від технологічних параметрів формування дискретно-текстурованих поверхонь і параметрів фретингу.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2018-07-05
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12878
10.18372/0370-2197.2(79).12878
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 2(79) (2018); 4-15
Problems of Friction and Wear; № 2(79) (2018); 4-15
Проблемы трения и изнашивания; № 2(79) (2018); 4-15
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ