Record Details

Оптимальний регулятор для нелінійної системи стабілізації інерційного об’єкта керування

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Оптимальний регулятор для нелінійної системи стабілізації інерційного об’єкта керування
THE OPTIMUM REGULATOR FOR THE NONLINEAR STABILIZATION SYSTEM OF THE INERTIAL CONTROL OBJECT
Оптимальный регулятор для нелинейной системы стабилизации инерционного объекта управления
 
Creator Ablesimov, A. K.; Національный авіаційний університет, Київ, Україна
Pylypenko, M. A.; Національный авіаційний університет, Київ, Україна
 
Subject Корабель; система стабілізації; курс; нелінійність; описуюча функція; регулятор; корекція; частотна передатна функція; регулятор
УДК 629.5.051 (045)
Ship; stabilization system; course; nonlinearity; describing function; controller; correction; the frequency transfer function
UDC 629.5.051 (045)
корабль; система стабилизации; курс; нелинейность; описывающая функция; регулятор; коррекция; частотная передаточная функция; регулятор
УДК 629.5.051 (045)
 
Description Розроблено модель нелінійної системи стабілізації курсу корабля і представлено результати теоретичних і експериментальних досліджень з вибору для неї оптимального регулятора, що виключає в той же час виникнення в ній граничних циклів. Як метод досліджень в роботі застосований метод описуючої функції. Моделювання системи стабілізації і керування курсом корабля з різними типами регуляторів дозволило провести порівняльну оцінку промислових регуляторів. Для покращення властивостей ПІД-регулятора, до його складу запропоновано ввести нелінійну систему корекції.
Designed the model of the nonlinear stabilization system of the ship course and showed  experimental and theoretical research results of the selection an optimal regulator for the system, which excludes, at the same time, appearance of limit cycles in it. As research method, the method of describing function was used. Simulation of the nonlinear stabilization system of the ship course with different types of regulators allowed to perform a comparative assessment of industrial regulators. To improve the properties of the PID-regulator, it is proposed to a nonlinear correction system.
Разработана модель нелинейной системы стабилизации курса корабля и представлены результаты теоретических и экспериментальных исследований по выбору для системы оптимального регулятора, исключающего в то же время вероятность возникновение в ней предельных циклов. Как метод исследований в работе применен метод описывающей функции. Моделирование системы стабилизации и управления курсом корабля с различными типами регуляторов позволило провести сравнительную оценку промышленных регуляторов. Для улучшения свойств ПИД-регулятора, в его состав предложено ввести нелинейную систему коррекции.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-06-07
 
Type

 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/12747
10.18372/1990-5548.55.12747
 
Source Electronics and Control Systems; Том 1, № 55 (2018); 29-34
Электроника и системы управления; Том 1, № 55 (2018); 29-34
Електроніка та системи управління; Том 1, № 55 (2018); 29-34
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ