Structural-parametric synthesis of the flight control system with the previous design of unmanned aerial vehicle model
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Structural-parametric synthesis of the flight control system with the previous design of unmanned aerial vehicle model
Структурно-параметрический синтез системы управления с предварительным расчетом модели беспилотного летательного аппарата Структурно-параметричний синтез системи управління з попереднім розрахунком моделі безпілотного літального апарату |
|
Creator |
Galaguz, Tatiana Anatoliyvna; National Aviation University
|
|
Subject |
unmanned aerial vehicle; aerodynamic coefficients; DATCOM, longitudinal motion; structuralparametrical synthesis; separation theorem; Kalman filter; the optimal determined regulator; simplification of obtained solution; flight control system; autopilot
UDC 629.733.33-519:629.7.015.3 беспилотный летательный аппарат; аэродинамические коэффициенты; DATCOM; продольное движение; структурно-параметрический синтез; теорема разделения; фильтр Калмана; оптимальный детерминированный регулятор; понижение порядка; автопилот UDC 629.733.33-519:629.7.015.3 безпілотний літальний апарат; аеродинамічні коефіцієнти; DATCOM; повздовжній рух; структурно-параметричний синтез; теорема розділення; фільтр Калмана; оптимальний детермінований регулятор; пониження порядку; автопілот UDC 629.733.33-519:629.7.015.3 |
|
Description |
The paper is devoted to the structural – parametrical design of the control systems for unmanned aerial vehicles. The structural – parametrical design of control systems was carried out with use of the separation theorem. The optimum law of control with use of Kalman filter and the optimum deterministic regulator was synthesized. The technique of simplification of obtained solution for the purpose of a possibility of its realization in the simple onboard computer is performed. Aforementioned synthesis procedure was applied for design of unmanned aerial vehicles autopilots with limited amount of the navigation sensors in presence of stochastic disturbances. The aerodynamic coefficients that compose the stat space matrices and used for synthesis are obtained via DATCOM software application
Рассматрен структурно-параметрический синтез системы управления беспилотным летательным аппаратом. Синтез осуществлялся с использованием теоремы разделения. Было синтезировано оптимальный стохастический фильтр Калмана и оптимальный детерминированный регулятор. Выполнено понижение порядка оптимального закона управления для обеспечения возможности реализации на бортовом компьютере в дальнейшем. С использованием вышеописанной процедуры синтезирован автопилот продольного канала беспилотного летательного аппарата с ограниченным количеством навигационных датчиков и в условиях действия случайных возмущений. Аэрокосмические коэффициенты получены с использованием программы DATCOM. Розглянуто структурно-параметричний синтез системи управління безпілотного літального апарату. Синтез виконувався з використанням теореми розділення. Було синтезовано оптимальний стохастичний фільтр Калмана та оптимальний детермінований регулятор. Виконано пониження порядку отриманого закону управління для можливості подальшої реалізації на бортовому комп’ютері. З використанням описаної процедури синтезовано автопілот повздовжнього каналу безпілотного літального апарату з обмеженою кількістю навігаційних датчиків та за наявності випадкових збурень. Аерокосмічні коефіцієнти, необхідні для опису об’єкта у просторі станів отримано з використанням програми DATCOM |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2013-10-21
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/6507
10.18372/1990-5548.37.6507 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 37 (2013); 133-138
Электроника и системы управления; Том 3, № 37 (2013); 133-138 Електроніка та системи управління; Том 3, № 37 (2013); 133-138 |
|
Language |
en
|
|