ENGLISH INSTITUTIONAL DISCOURSE OF COMPLAINT IN TERMS OF SPEECH ACT THEORY
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ENGLISH INSTITUTIONAL DISCOURSE OF COMPLAINT IN TERMS OF SPEECH ACT THEORY
АНГЛОЯЗЫЧНЫЙ ИСТИТУЦИОНАЛЬНЫЙ ДИСКУРС ЖАЛОБЫ В ТЕРМИНАХ ТЕОРИИ РЕЧЕВЫХ АКТОВ АНГЛОМОВНИЙ ІНСТИТУЦІЙНИЙ ДИСКУРС СКАРГИ В ТЕРМІНАХ ТЕОРІЇ МОВЛЕННЄВИХ АКТІВ |
|
Creator |
РОМАНЧУК, Світлана
|
|
Subject |
institutional discourse, principle of classification, direct, indirect complaint
— институциональный дискурс, принцип классификации, прямая, непрямая жалоба — інституційний дискурс, принцип класифікації, пряма, непряма скарга — |
|
Description |
This paper deals with genre and structural characteristics of different institutional discourse types of complaints in modern English communication in terms of speech act theory because understanding a particular type and genre of discourse in business communication greatly contributes to establishing contacts and resolving many controversial issues at large. Our interest to studying a complaint as a specific speech act is attributable to the fact that a complaint combines not only its unique features, but also the ones of other close-related speech acts, namely: informing, requesting, demanding, blaming, etc. depending on the pragmatic purpose.
В статье идет речь о жанровой специфике и структурно-композиционных характеристиках различных институциональных дискурсивных типов жалоб в современной англоязычной коммуникации в терминах теории речевых актов, поскольку в деловой коммуника ции понимание определенного типа и жанра дискурса играет важную роль для установления контактов и решения многих спорных вопросов в целом. Наш интерес к исследованию жалобы как достаточно своеобразного речевого жанра вызван тем, что жалоба объединяет в себе признаки не только речевого акта «жалобы», а и других смежных речевых актов, в частности: уведомления, просьбы, требования, обвинения и т.д., в зависимости от того, какую прагматическую цель она имеет. У статті йдеться про жанрову специфіку та структурно-композиційні характеристики різних інституційних дискурсивних типів скарг в сучасній англомовній комунікації в термінах теорії мовленнєвих актів, оскільки у діловій комунікації розуміння певного типу та жанру дискурсу відіграє важливу роль для встановлення контактів і вирішення багатьох спірних питань в цілому. Наш інтерес до дослідження скарги як досить своєрідного мовленнєвого жанру викликаний тим, що скарга поєднує в собі ознаки не тільки мовленнєвого акту «скарження», а й інших суміжних мовленнєвих актів, зокрема: повідомлення, прохання, вимоги, обвинувачення тощо, в залежності від того яку прагматичну мету вона має. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2013-12-20
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/8061
|
|
Source |
Humanitarian Education in Technical Universities; № 28 (2013); 81-90
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 28 (2013); 81-90 Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 28 (2013); 81-90 |
|
Language |
uk
|
|