Record Details

ENGLISH INSTITUTIONAL DISCOURSE OF COMPLAINT IN TERMS OF SPEECH ACT THEORY

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ENGLISH INSTITUTIONAL DISCOURSE OF COMPLAINT IN TERMS OF SPEECH ACT THEORY
АНГЛОЯЗЫЧНЫЙ ИСТИТУЦИОНАЛЬНЫЙ ДИСКУРС ЖАЛОБЫ В ТЕРМИНАХ ТЕОРИИ РЕЧЕВЫХ АКТОВ
АНГЛОМОВНИЙ ІНСТИТУЦІЙНИЙ ДИСКУРС СКАРГИ В ТЕРМІНАХ ТЕОРІЇ МОВЛЕННЄВИХ АКТІВ
 
Creator РОМАНЧУК, Світлана
 
Subject institutional discourse, principle of classification, direct, indirect complaint

институциональный дискурс, принцип классификации, прямая, непрямая жалоба

інституційний дискурс, принцип класифікації, пряма, непряма скарга

 
Description This  paper  deals  with  genre  and  structural  characteristics  of  different institutional discourse types of complaints in modern English communication in terms of speech act theory because understanding a particular type and genre of discourse  in  business  communication  greatly  contributes  to  establishing contacts  and  resolving  many  controversial  issues  at  large.  Our  interest  to studying a complaint as a specific speech act is attributable to the  fact that a complaint  combines  not  only  its  unique  features,  but  also  the  ones  of  other close-related speech acts, namely: informing, requesting, demanding, blaming, etc. depending on the pragmatic purpose.
В  статье  идет  речь  о  жанровой  специфике  и  структурно-композиционных  характеристиках  различных  институциональных дискурсивных типов жалоб в современной англоязычной коммуникации в терминах  теории  речевых  актов,  поскольку  в  деловой  коммуника ции понимание определенного типа и жанра дискурса играет важную роль для установления  контактов  и  решения  многих  спорных  вопросов  в  целом. Наш  интерес  к  исследованию  жалобы  как  достаточно  своеобразного речевого  жанра  вызван  тем,  что  жалоба  объединяет  в  себе  признаки  не только  речевого  акта  «жалобы»,  а  и  других  смежных  речевых  актов,  в частности:  уведомления,  просьбы,  требования,  обвинения  и  т.д.,  в зависимости от того, какую прагматическую цель она имеет.
У статті йдеться про жанрову специфіку та структурно-композиційні характеристики різних інституційних дискурсивних типів скарг в сучасній англомовній комунікації в  термінах теорії мовленнєвих актів, оскільки  у діловій  комунікації  розуміння  певного  типу  та  жанру  дискурсу  відіграє важливу  роль  для  встановлення  контактів  і  вирішення  багатьох  спірних питань  в  цілому.  Наш  інтерес  до  дослідження  скарги   як  досить своєрідного  мовленнєвого  жанру  викликаний  тим,  що  скарга  поєднує  в собі  ознаки  не  тільки  мовленнєвого  акту  «скарження»,  а  й  інших суміжних  мовленнєвих  актів,  зокрема:  повідомлення,  прохання,  вимоги, обвинувачення  тощо,  в  залежності  від  того  яку  прагматичну  мету  вона має.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2013-12-20
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/8061
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 28 (2013); 81-90
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 28 (2013); 81-90
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 28 (2013); 81-90
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ