Record Details

Історіософські та екзистенційні мотиви в поемі м. ситника «вигнанець»

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Історіософські та екзистенційні мотиви в поемі м. ситника «вигнанець»
Историософские и экзистенциальные мотивы в поэме М. Сытника «Изгнанник»
Historiosophical and existential motives in poem M. Sytnyk «Exiled»
 
Creator ВАСИЛИШИН, І.; Національний авіаційний університет
 
Subject екзистенційні мотиви; історіософія; «трагічний стоїцизм»; «трагічний оптимізм»; епоха; апокаліптичні візії; тоталітарна система
УДК 821.161.2.12.08 «1940/1950»
экзистенциальные мотивы; историософия; «трагический стоицизм»; «трагический оптимизм»; эпоха; апокалипсические визии; тоталитарная система
УДК 821.161.2.12.08 «1940/1950»
existential motives; historiosophical; «tragic stoicism»; «tragic optimism»; epoch; apocalyptic visions; totalitarian systems
UDC 821.161.2.12.08 «1940/1950»
 
Description У статті проаналізовано історіософські та екзистенційні мотиви в поемі М. Ситника «Вигнанець», розглянуто тематику твору, проблематику «безґрунтянства», виділено філософські ідеї «трагічного стоїцизму» і «трагічного оптимізму», що лежать в основі художньо-філософського осмислення автором проблем існування людини в епоху тоталітарних систем. Визначено, що феномен лірико-філософських текстів М. Ситника полягає саме в створенні ним картини поетичного буття як художньо-поетичної версії власного буття-у-світі
В статье проанализировано историософские и экзистенциальные мотивы поэмы М. Сытника «Изгнанник», рассмотрено тематику и проблематику «беспочвенности», выделено философские идеи«трагического стоицизма» и «трагического оптимизма», лежащие в основе художественно-философского осмысления автором проблем существования человека в эпоху тоталитарных систем. Определено, что феномен лирико-философских текстов М. Сытника состоит именно всоздании им картины поэтического бытия как художественно-поетической версии собственного бытия-в-мире
Mikhail Sytnyk one of those poets of the XX century with a distinct«national existential paradigm» in the lyrics, of which we can say, that theinextricable link between life and work, creates their own poetic being-in-theworld,kind of virtual world model. In the post-war works of Sytnyk, includingthe poem «Exiled», about existential motives we can talk just looking at thefact that the poetry of this period is dominated by the image of man as a«boundary» situation, doomed to a wandering life in strange territory.Therefore, the post-war artists lyrics are mostly autobiographical, where isclearly visible authors «I».The task that sets the author of the poem «Exiled» show the tragic fate ofa man who fell into the millstone of two misanthropic systems at the turn ofages, a man who, however, in the «existential situation» of fear, cruelty, rage,hatred and death, despite all the awareness of the tragedy of their fate, was ableto maintain its unique authenticity and spiritual strength, moral purity his inner«I», not tainted by world of violence and evil. The lyrical hero of the poem«Exiled» Ukrainian peasant Maxim finds himself at the crossroads of twototalitarian systems Nazi and Stalinist. Simple Kherson peasant desire is toreturn to his homeland and fear of forcible repatriation constitute the mainexistential conflict in poem. Historiosophical motives in the poem closelyinterwoven with existential: the fate of man and his role in history as part ofany historical process, philosophical understanding of the tragic pages ofhistory, experiencing the tragic disharmony world alienation from thesurrounding world crash era that deprives a person of the right to live in nativeland forces to become a fugitive and wander through strange worlds. Historyputs on the shoulders of immigrant Maxim baggage of terrible experiences as awitness crimes against man and humanity of two totalitarian regimes which are still unable to break his spirit, destroy his soul forefathers soil, rooted in itgenetically, folk wisdom inherent in the national Ukrainian mentality.The «tragic stoicism» and «tragic optimism» are the dominant post-warworks of M. Sytnyk defining poetic existential orientation being-in-the-worldartist
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2015-12-21
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/9587
10.18372/2520-6818.32.9587
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 32 (2015); 122-134
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 32 (2015); 122-134
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 32 (2015); 122-134
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ