Record Details

Зміст і форма інформаційно-реченнєвого висловлювання

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Зміст і форма інформаційно-реченнєвого висловлювання
Содержание и форма информационно-речевого высказывания
The form and meaning of the informative and language expression
 
Creator ТАТЬЯНЧЕНКО, Н.; Національний авіаційний університет
 
Subject висловлювання; текст; глибинний зміст; мовленнєва структура; внутрішньо-мисленнєва структура породження текстового мовлення
УДК 811.161.1/.2’367.332
высказывание; текст; глубинное содержание; речевая структура; внутренний мыслительный процесс текстообразования
УДК 811.161.1/.2’367.332
expression; statement; text; content; meaning; inner thinking and cognition structure of text formation
UDC 811.161.1/.2’367.332
 
Description В даній статті розглядається проблема визначення сучасних пріоритетних методів і напрямів щодо формування мовленнєвих одиниць текстів-висловлювань та їх трактування у відповідності до теоретичнихпитань сучасної лінгвістики, зокрема процесу розмежування речення і висловлювання в інформаційно-реченнєвій діяльності. Стаття містить певну кількість ілюстративного матеріалу, що підтверджує теоретичні положення даного дослідження
В данной статье рассматривается проблема современных приоритетных методов и направлений соотносительно с анализомречевых единиц текстов-высказываний, даётся их толкование в соответствии с теоретическими вопросами современной лингвистики, а также определяются предложения и высказывания в информационно-речевой деятельности. Статья содержит определённое количество иллюстративного материала, который подтверждает теоретические положения данного исследования
The present article is devoted to the aspect of modern priority methodsand trends of formation of the mental concept of a linguistic sign (word, wordcombination, collaboration), sentence, expression, text, discourse. Theinterpretation of the informative and language expressions in accordance withthe contemporary linguistics is presented in the article. One is to express thesame idea of the source text by different words, collaborations and variedgrammatical forms. For example, the relationship between similar concepts andthere relevant language sings are different in different language situations andin interpretation of the same mental concept the other is to use differentlanguage signs and varied grammatical forms. The relation between a languagesign and the fragment of the real world it denotes is indirect and intermediatedby the mental concept. The mental concept of a given language sign is usuallyrather broad and complex, consisting of a lexical meaning or meanings, agrammatical meaning or meanings, connotations and associations on syntacticaland semantic level. The mental concept of a word or collaboration (wordcombination) is almost never precisely outlined and may be different indifferent language situations. Thus, there is opportunity to use the diversity andvariety of language signs in interpretation of extralinguistic world. Therelationship of language signs with the well-organized material world andmostly logically arranged mental images suggests that a language is an orderly system rather than a disarray of random objects, which are subordinated to thelanguage laws and rules. The ambiguity of a language makes it necessary to usesituation and context to properly generate and produce a message. In otherwords the language exists in a speech and generally speaking they areinterlinked forms of the single common phenomenon – language is a generalphenomenon and speech is a concrete phenomenon that is specified as well assentence, expression, text, discourse with specific relationships between objectsand phenomenon linguistic and extralinguistc world. The practical realm of theproblem is the center of the author’s attention. The article contains a greatamount of illustrative material which supports the theoretical theses of theinvestigation
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2015-12-21
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/9584
10.18372/2520-6818.32.9584
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 32 (2015); 95-108
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 32 (2015); 95-108
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 32 (2015); 95-108
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ