Record Details

ASHARI’S SCHOOL OF KALAM

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ASHARI’S SCHOOL OF KALAM
АШАРИТСКАЯ ШКОЛА КАЛАМА
АШАРИТСЬКА ШКОЛА КАЛАМУ
 
Creator Годованець, Н. І.; Ужгородський національний університет
 
Subject
297

297

297
 
Description Carried theological analysis Ashari’s school of Kalam, which suggests that at all stages of development of Kalam in general it was characterized by: rationalism, approval absolute priority of reason over faith, anti-authoritarianism, denial of blind adherence to religious authority, a critical spirit, the denial of any creeds, the adoption of which is not accompanied by doubts about their truth; education among the masses the ability of critical thinking; pantheistic focus on issues of the relationship between God and the world. Asharites proclaimed the absolute priority of reason over faith, and doubt – a methodological principle of cognition.
Осуществлен религиоведческий анализ ашаритской школы калама, который позволяет утверждать, что на всех этапах развития калама в целом ему были свойственны: рационализм, утверждение безусловного приоритета разума над верой; антиавторитаризм, отрицание слепого следования религиозным авторитетам; критический дух, отрицание каких-либо убеждений, принятие которых не сопровождается сомнением в их истинности; просвещение, воспитание в массах способности критического мышления; пантеистическая ориентация в решении вопросов о соотношении Бога и мира. Ашариты провозглашали безусловный приоритет разума над верой, а сомнение – методологическим принципом познания.
Здійснений релігієзнавчий аналіз ашаритскої школи каламу, який дозволяє твердити, що на всіх етапах розвитку каламу в цілому йому були притаманні: раціоналізм, ствердження безумовного пріоритету розуму над вірою; антиавторитаризм, заперечення сліпого слідування релігійним авторитетам; критичний дух, заперечення всіляких переконань, прийняття яких не передує сумніву в їх істинності; просвіта, прагнення привернути увагу широкої аудиторії до своїх теоретичних положень і виховання в масах здатності критичного мислення; пантеїстична орієнтація у вирішенні питання про співвідношення Бога і світу. Ашарити проголошували безумовний пріоритет розуму над вірою, а сумнів – методологічним принципом пізнання.
 
Publisher Национальный Авиационный Университет
 
Contributor


 
Date 2013-03-02
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/9801
 
Source Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 17, № 1 (2013); 109-112
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 17, № 1 (2013); 109-112
Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 17, № 1 (2013); 109-112
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ