OPPOSITION "NATIVE - STRANGER" IN FOLK CULTURE (CHILDREN AND ELDERS IN POLISH FOLK CULTURE)
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
OPPOSITION "NATIVE - STRANGER" IN FOLK CULTURE (CHILDREN AND ELDERS IN POLISH FOLK CULTURE)
ОППОЗИЦИЯ «СВОЙ-ЧУЖОЙ» В НАРОДНОЙ КУЛЬТУРЕ (ДЕТИ И СТАРИКИ В ПОЛЬСКОЙ НАРОДНОЙ КУЛЬТУРЕ) ОПОЗИЦІЯ «СВІЙ-ЧУЖИЙ» В НАРОДНІЙ КУЛЬТУРІ(ДІТИ І СТАРІ В ПОЛЬСЬКІЙ НАРОДНІЙ КУЛЬТУРІ) |
|
Creator |
Kalniuk, Tomasz; Nicolaus Copernicus University in Torun
|
|
Subject |
children; elders; Polish folk culture; rural culture; myth; mythical paradigm
1.147 дети; старики; польская народная культура; миф; мифическая парадигма 1.147 діти; старі; польська народна культура; сільська культура; міф; міфічна парадигма 1.147 |
|
Description |
In Poland, regardless of the partition or ethnographic region, as well as in other rural cultures in the world, we can observe attitudes towards children and elders whose ambivalent character is typical of mythical paradigm. The youngest and the oldest members of rural societies were usually faced with antipathy or even aggression, as a result of negative attitudes towards their age and consequently, their social status. The former ware immature - the latter were too feeble to be involved in life in society. Moreover, they had to be looked after and supported materially. Thus, they were placed on the borderline between live and death, and between the natural and the supernatural. They were perceived not only as members of society but also as mythical characters - intermediaries with the area of sacrum.
Мифическая парадигма организованного сельского общества принимает во внимание дихотомію мира внутреннего и мира внешнего. Традиционная реальность в народной культуре была растянута между «свой» и «чужой», что определяло жизнь детей и стариков в сельских общинах. С одной стороны, они были типичными представителями своих общин, с другой стороны, они функционировали как лица, отделенные от группы. Их социальная и экономическая маргинализация, как результат,, среди всего прочего, их непроизводительного возраста, сталкивается с их мифической и сакральной валоризацией. Статья подчеркивает эту двойственность. Она содержит этнографические и фольклорные материалы, относящиеся к польской культуре конца 19-го - начала 20 века. Иногда для наглядности, приводятся данные европейской этнологии,, а также исторических исследований и психологических или социологических исследований в рамках возрастных групп. Міфічна парадигма організованого сільського суспільства бере до уваги дихотомію світу внутрішнього - світу зовнішнього. Традиційна реальність в народній культурі була розтягнена між поняттями «свій» і «чужий», що визначало життя дітей і старих в сільських громадах. З одного боку, вони були типовими представниками своїх громад; з іншого боку, вони функціонували як осіби, відокремлені від групи. Їх соціальна та економічна маргіналізація, що визначалась, серед іншого, їх непродуктивним віком, суперечила їх міфічній і сакральній валоризації. В статті підкреслюється ця подвійність. Стаття містить етнографічні та фольклорні матеріали, що відносяться до польської культури з кінця 19-го і початку 20 століття. Іноді, для наочності, наводяться дані з загальноєвропейської етнології, історії і також психологічних або соціологічних досліджень вікових груп. |
|
Publisher |
Национальный Авиационный Университет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-12-23
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/12313
|
|
Source |
Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 22, № 2 (2015); 14-16
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 22, № 2 (2015); 14-16 Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 22, № 2 (2015); 14-16 |
|
Language |
uk
|
|