SOCIOCULTURAL ASPECT IN THE STUDY OF CULTURAL STEREOTYPE
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
SOCIOCULTURAL ASPECT IN THE STUDY OF CULTURAL STEREOTYPE
СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ АСПЕКТ ИССЛЕДОВАНИЯ КУЛЬТУРНЫХ СТЕРЕОТИПОВ СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ ДОСЛІДЖЕННЯ КУЛЬТУРНИХ СТЕРЕОТИПІВ |
|
Creator |
ЛЮБИМОВА, Світлана
ТОМАСЕВИЧ, Надія МАРДАРЕНКО, Олена |
|
Subject |
sociocultural stereotype; social factors; social and cultural standards; subculture; evaluation; discourse
УДК 811.111: 316.77:371 социокультурный стереотип; социальные факторы; социальные и культурные стандарты; субкультура; оценка; дискурс УДК 811.111: 316.77:371 соціокультурний стереотип; соціальні чинники; соціальні і культурні стандарти;субкультура;оцінка; дискурс УДК 811.111: 316.77:371 |
|
Description |
Used extensively in linguistic works interdisciplinary term “stereotype” urges the study of mechanisms and patterns of language representation of stereotyping. The most widely explored is a psychological facet of the stereotype. In social psychology, a stereotype is acknowledged as inalienable element of individual or group evaluative perception that fulfills regulative function (I. Kon, R.Taguiri, J. H. Turner, S. Moscovici). The content of a stereotype is stored and communicated in the society via language means.
В связи с распространением междисциплинарного термина "стереотип" в лингвистических исследованиях появилась необходимость детально анализировать языковой материал с целью выявления закономерностей языковой репрезентации социальных, культурных, когнитивных, прагматических храктеристик стереотипов. В данной статье представлен анализ социокультурных факторов появления стереотипа на примере стереотипа "девушка-flapper"; определены социальные и культурные характеристики стереотипа, представленные в американском дискурсе 20-х годов прошлого столетия. Поширення міждисциплінарного терміну "стереотип" в лінгвістичних дослідженнях вимагає детального аналізу мовного матеріалу з метою виявлення закономірностей репрезентації у мові соціальних, культурних, когнітивних, прагматичних характеристик стереотипів. В статті надано аналіз соціокультурних чинників появи стереотипу на прикладі стереотипу "дівчина-flapper"; визначені соціальні і культурні характеристики стереотипу, які репрезентовано в американському дискурсі 20-тих років минулого століття. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-12
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/12200
|
|
Source |
Humanitarian Education in Technical Universities; № 36 (2017); 30-37
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 36 (2017); 30-37 Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 36 (2017); 30-37 |
|
Language |
uk
|
|