Record Details

Systematic-informative algorithmization of flight norms violation hazard estimation and analysis procedure by air traffic controllers

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Systematic-informative algorithmization of flight norms violation hazard estimation and analysis procedure by air traffic controllers
Системно-информативная алгоритмизация процедуры анализа и оценивания авиадиспетчерами опасности нарушения норм эшелонирования
Системно-інформативна алгоритмізація процедури аналізу і оцінювання авіадиспетчерами небезпек порушень норм ешелонування
 
Creator Рева, О. М.
Борсук, С. П.
 
Subject
air-navigation systems; human factor; flight norms violation; hazard estimation algorithm; air traffic control personnel


аэронавигационные системы; человеческий фактор; нарушения норм эшелонирования; алгоритм оценивания опасности; диспетчерский персонал


аеронавігаційні системи; людський чинник; порушення норм ешелонування; алгоритм оцінювання небезпек; диспетчерський персонал

 
Description Taking into account restrictions set by ICAO for flights in horizontal plane systematic-informative algorithmization of air traffic controllers self-estimation was grounded. That estimation concerns air traffic flight norms violation and takes into account stable and permanent human factor influence upon flight systems safety. Management task solution scheme, decision taking stages and risk grading in air navigation systems are considered. Розглянуто схему вирішення задачі управління, стадії прийняття рішень, ієрархію ризику в аеронавігаційних системах. Known algorithm of American scientist I. Jenis and and L. Mann was improved considering both ICAO qualitative criteria of aviation systems hazard levels and peculiarities of air traffic controllers professional activities. Proposed schrmr of steps and questions will allow air traffic controller to proceed with continuous actions self-analysis during solution taking.
Учитывая постоянное и перманентное влияние человеческого фактора на безопасность авиационных систем, обосновано системно-информативную алгоритмизацию самооценки диспетчерами обслуживания воздушного движения опасности нарушения норм эшелонирования воздушных судов, установленных ІСАО для горизонтальной плоскости выполнения полётов в пространстве. Рассмотрены схема решения задачи управления,стадии принятия решений, иерархию риска в аеронавигационных системах. Известный алгоритм американских учёных И. Джениса и Л. Манна был усовершенствован, з одной стороны, с учётом особенностей их профессиональной деятельности, а, с другой стороны, - с учётом введённых ІСАО качественных критериев оценивания уровней угрозы в авиационных системах. Рассмотренная схема шагов и вопросов позволит авиационным диспетчерам совершать непрерывный самоанализ своих действий в процессе принятия решений.
Враховуючи сталий і перманентний вплив людського чинника на безпеку авіаційних систем, обґрунтовано системно-інформативну алгоритмізацію самооцінки диспетчерами обслуговування повітряного руху небезпек порушень норм ешелонування повітряних суден, встановлених ІСАО для горизонтальної площини виконання польотів у просторі.  Розглянуто схему вирішення задачі управління, стадії прийняття рішень, ієрархію ризику в аеронавігаційних системах. Відомий алгоритм американських вчених І. Дженіса та Л. Манна було вдосконалено, з одного боку, з урахуванням, особливостей їх професійної діяльності, а, з іншого боку, - з урахуванням введених ІСАО якісних критерії оцінювання рівнів небезпек в авіаційних системах. Розглянута схема кроків і питань дозволить авіаційним диспетчерам здійснювати безперервний самоаналіз своїх дій в процесі прийняття рішень.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2017-09-13
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/11842
10.18372/2310-5461.35.11842
 
Source Наукоємні технології; Том 35, № 3 (2017); 226-232
Science-based technologies; Том 35, № 3 (2017); 226-232
Наукоемкие технологии; Том 35, № 3 (2017); 226-232
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ