TRIBOTECHNICAL INVESTIGATIONS OF HIGH-TEMPERATURE SENSORY MATRIX-SUPPLIED ALLOYS
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
TRIBOTECHNICAL INVESTIGATIONS OF HIGH-TEMPERATURE SENSORY MATRIX-SUPPLIED ALLOYS
— ТРИБОТЕХНІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ВИСОКОТЕМПЕРАТУРНИХ ЗНОСОСТІЙКИХ МАТРИЧНО-НАПОВНЕНИХ СПЛАВІВ |
|
Creator |
Духота, Олександр Іванович; Національний авіаційний університет
Тісов, Олександр Вікторович; Національний авіаційний університет Черепова, Тетяна Степанівна; Інститут металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України Дмитрієва, Галина Петрівна; Інститут металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України Харченко, Володимир Володимирович; Національний авіаційний університет |
|
Subject |
high-temperature fretting; wear-resistant matrix-filled alloy of Co-TiC; Ni-TiS and GS32-TiC; porosity; sintering
— — — високотемпературний фретинг; зносостійкий матрично-наповнений сплав системи Со-ТіС; Ni-ТіС та ЖС32-TiC; пористість; спікання УДК 621.891 |
|
Description |
The questions of creation of high-temperature wear-resistant alloys for increase of wear resistance of parts of the hot part of gas turbine engines by the method of isostatic hot pressing are considered. The alloys of the Co-TiC, Ni-TiS and GS32-TiC systems with different volumetric content of the absorbing carbide ТІС phase are manufactured. The influence of porosity of carbide phase and temperature on wear resistance in conditions of fretting corrosion is investigated. The analysis of the results of the investigation of samples from PC-30 and PC-50 alloys showed that samples of sintered powder presses with a porosity of more than 10% are shown in the general tendency to lose wear resistance with increasing porosity. The obtained results indicate that there is a maximum permissible value of porosity and an optimal concentration of a reinforcing carbide phase, in which the highest resistance to friction wear is achieved in the composite powder alloys under study.
— Розглянуті питання оцінки зносостійкості високотемпературних сплавів, які пропонуються для застосування в гарячій частині турбіни високого тиску газотурбінних двигунів. Сплави систем Со-ТіС, Ni-ТіС та ЖС32-TiC з різним об’ємним вмістом зміцнюючої карбідної ТіС складової виготовлено методом ізостатичного гарячого пресування. Досліджено вплив температури випробувань і пористості сплавів на їх зносостійкість в умовах фретинг-корозії. Аналіз отриманих результатів дослідження зразків на основі кобальту показав, що за загальної тенденції до втрати зносостійкості із підвищенням пористості найбільш значне зниження зносостійкості проявляють зразки із спечених порошкових пресовок з пористістю понад 10%. Аналіз концентраційних залежностей інтенсивності зношування показує, що найбільша зносостійкість порошкових сплавів досліджуваних систем досягається за вмісту зміцнюючої карбідної ТіС складової, в області концентрацій, близькій до 50 об. %. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-10-23
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11944
10.18372/0370-2197.3(76).11944 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 3(76) (2017); 60-66
Problems of Friction and Wear; № 3(76) (2017); 60-66 Проблемы трения и изнашивания; № 3(76) (2017); 60-66 |
|
Language |
uk
|
|