Record Details

ESTIMATION OF HEAT PROCESSES IN THE FRICTION CONTACT UNDER ROLLING WITH SLIPPAGE CONDITION

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ESTIMATION OF HEAT PROCESSES IN THE FRICTION CONTACT UNDER ROLLING WITH SLIPPAGE CONDITION
ОЦЕНКА ТЕПЛОВЫХ ПРОЦЕССОВ В ФРИКЦИОННОМ КОНТАКТЕ ПРИ КАЧЕНИИ С ПРОСКАЛЬЗЫВАНИЕМ
ОЦІНКА ТЕПЛОВИХ ПРОЦЕСІВ У ФРИКЦІЙНОМУ КОНТАКТІ ПРИ КОЧЕННІ З ПРОКОВЗУВАННЯМ
 
Creator Мікосянчик, Оксана Олександрівна
Кудрін, Анатолій Павлович
Мнацаканов, Рудольф Георгійович
Якобчук, Олександр Євгенійович
Токарук, Віталій Володимирович
 
Subject the intensity of heat release; the heat release in lubricant layer; critical temperature; slippage; slip velocity


УДК 621.891
інтенсивність тепловиділення; тепловиділення в змащувальному шарі; критична температура; проковзування; швидкість ковзання

 
Description The influence of slip velocity at rolling with slippage on the intensity of heat release in the local contact at different modes of lubricating action was examined. Method of estimation of temperature resistance of the boundary film of the lubricating material were developed. Efficiency of using different procedures for calculating a temperature increase in the friction contact under conditions of dominating elastohydrodynamic and boundary modes of lubricating action was shown. Results of numerical calculation showing the possibilities of the corresponding methods were presented. The regularities of the heat release in the lubricating layer depending on value of slippage in rolling conditions are established.
Рассмотрено влияние скорости скольжения при качении с проскальзыванием на интенсивность тепловыделения в локальном контакте в различных режимах смазочного действия. Показана целесообразность использования различных методик расчета повышения температуры в фрикционном контакте в условиях доминирования эластогидродинамического и граничного режимов смазочного действия. Приведены результаты численного расчета, показывающие возможности используемых методик.
Розглянуто вплив швидкості ковзання при коченні з проковзуванням на інтенсивність тепловиділення в локальному контакті в різних режимах мащення. Показана доцільність використання різних методик розрахунку підвищення температури в фрикційному контакті в умовах домінування еластогідродинамічного і граничного режимів мащення. Наведено результати чисельного розрахунку, що показують можливості використаних методик.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2017-12-18
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12123
10.18372/0370-2197.4(77).12123
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 4(77) (2017); 4-15
Problems of Friction and Wear; № 4(77) (2017); 4-15
Проблемы трения и изнашивания; № 4(77) (2017); 4-15
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ